Vattnet Viskar Sky Swallower

Century Media Records

Vattnet Viskar

Ondanks de Noors klinkende naam komt dit trio, genaamd Vattnet Viskar gewoon uit Plaistow, New Hampshire, Amerika. Hun s/t EP kon klaarblijkend ook Century Media bekoren want nu mocht hun full-length op een groot label uitkomen. En terecht, want deze band verdient meer aandacht.

Opener “New Alchemy” schiet uit de startblokken. Wat opvalt is dat het geluid wel overeenkomsten heeft met bijvoorbeeld Deafheaven, maar dat Vattnet Viskar veel warmer en voller klinkt waardoor de muziek meer als geheel overkomt. Ook weet de band heel goed wanneer er gas terug genomen moet worden om te zorgen dat het punt gemaakt wordt. Hierdoor krijg je af en toe het gevoel alsof de band een soort blend van black en doom met een scheutje hardcore aan het maken is, maar daardoor ontstaan wel de mooie momenten en memorabele riffs. Het stuk vanaf 4.24 waarbij handig gebruik wordt gemaakt van een muziekluwe periode en er een opkomende gitaar een catchy riffje speelt om daarna volledig Enslaved-esque uit te barsten in het gehele palet is prachtig. “Fog of Apathy” doet ergens ook denken aan Nederlandse black metal mixers Terzij de Horde zowel qua gitaargeluid als opbouw. Het nummer is de helft van de tijd erg kalm, met een enkele gitaaraanslag maar barst tweemaal uit, de tweede keer zelfs in volle hevigheid. “Monarch” klinkt bijna vrolijk en is met z’n vrolijke tromgeroffel een simpel intermezzo naar het stevigere werk van Breath of The Almighty”. Veel tremolo-werk gaat door naar een flink doortimmerend stuk, waarna de band weer koest wordt om nog te eindigen met een loodzwaar doom-gedeelte. Ook “Ascend” vult weer ruimte tussen twee nummers, maar in tegenstelling tot de filler bij Deafheaven’s ‘Sunbather’ sluiten deze nummers goed aan op het volle materiaal. Zo opent “Mythos” juist zo hard doordat het nummer ervoor als een nachtkaars uitgaat. Het nummer is één van de hoogtepunt van dit album, en laat de band in optima forma horen. Het middenstuk is niet echt meer black metal te noemen gezien de positieve gevoelens die je er bij krijgt, en ook daarin neigt het erg naar Terzij de Horde gezien de vitalistische inslag. “As I Stare Into The Sky is wat gitaar en feedback geluiden, en voegt in dit specifieke geval weinig toe aan afsluiter “Apex”. Het nummer doet z’n naam helaas geen eer aan aangezien de helft van het nummer maar uit metal bestaat en de andere helft bijna 3 minuten lang een akoestische gitaar is zonder een toegift in de laatste minuut van het nummer. Die 4 minuten daarvoor is echter gewoon puur genieten.

Zeker een album om te luisteren en een band om in de gaten te houden als onconventionele black metal met wat invloeden van andere genres je ding is. (Thomas van Golen)

01. New Alchemy
02. Fog Of Apathy