Valient Thorr Our Own Masters

Volcom Entertainment

Valient Thorr

Afgelopen juni is het nieuwe album van het Amerikaanse Valient Thorr uitgekomen. Het album heeft de titel ‘Our Own Masters’ meegerekend en is daarmee alweer het zesde album dat de band uitbrengt, en dat in een tijdsbestek van zo’n tien jaar. De band werd immers pas in 2001 opgericht, het debuutalbum ‘Total Universe Man’ stamt uit 2005. De muziek van de band kan het best omschreven worden als een mix van stevige rock en heavy metal, waarbij tevens invloeden van punk en stoner worden vermengd. Naast de constante stroom van nieuwe albums is de band ook bijna continu op tour waarbij de band zo’n 250 shows per jaar afwerkt. Valient Thorr heeft inmiddels dan ook een uitstekende live reputatie weten op te bouwen, zo zal de band eind november ook weer in Eindhoven van de party zijn tijdens het Speedfest festival.

Op het nieuwe album wordt de lijn van het uit 2010 stammende ‘Stranger’ voortgezet. Zo gaat het album van start met het felle “Immaculate Consumption”, een uptempo song voorzien van pakkende refreinen en schreeuwerige zangpartijen. ”Master Collider” is vervolgens voorzien van zware, uptempo riffs. Tijdens “No Strings Attached” wordt het tempo wat terug geschroefd en bevat de song behoorlijk wat invloeden van punkbands als Bad Religion en NOFX waarbij de song als je het mij vraagt zelf enige hitpotentie heeft. Verder maakt de band veelvuldig gebruik van koortjes, zijn de songs voorzien van catchy melodieën en rechttoe rechtaan gitaarwerk. Luister maar eens naar nummers als “Torn Apart”, of het uptempo “Crowdpleaser”, waarbij de overeenkomsten met en band als Peter Pan Speedrock duidelijk worden. Het afsluitende “Call Of The Dogs” doet me wat denken aan “No One Knows” van Queens Of The Stone Age maar dat maakt de song niet minder interessant.

Al met al weet Valient Thorr een overtuigend album af te leveren voorzien van een dozijn ongecompliceerde rocksongs. De band hoeft het gelukkig niet te hebben van muzikale hoogstandjes en worden er geen muzikale grenzen verlegd maar dat maakt de band goed met een enorme dosis spelplezier en aanstekelijke songs. Fans van het eerdere werk worden dan ook niet teleurgesteld.

01. Immaculate Consumption
02. Master Collider
03. Manipulation