Unantastbar Gegen die Stille

Rookies & Kings / SPV

Unantastbar

Unantastbar is een punkrock band uit Zuid Tirol, de band werd in 2004 opgericht en het debuutalbum ‘Niemals wie Ihr!’ stamt uit 2006. Inmiddels heeft de band hun vierde album ’Gegen die Stille’ afgeleverd dat via Rookies & Kings / SPV is uitgekomen. Mede omdat de band hun teksten in de Duitse taal ten gehore brengt is de band in Duistland en Oostenrijk inmiddels behoorlijk populair en speelt de band in grote zalen en op grote festivals. Ik ken de band echter niet, en ik denk met mij een groot deel van het Nederlandse publiek ook niet, maar misschien dat er met de release van deze plaat verandering kan komen.

Het album gaat van start met het uptempo “Kämpft Mit Uns”. Wat we voorgeschotelt krijgen is Duitse punkrock en twee bands die meteen in mij opkomen zijn Die Toten Hosen en Die Ärzte. Ook het volgende “Abschied” is een onderhoudende song, voorzien van ronkende gitaren, meezingbare refreinen en groovende basspartijen. “Für Dich” is vervolgens een rustige ballad, maar met “Ich Gehöre Mir” gaat de band er weer stevig tegenaan. Ook de rest van de songs op het album zijn voorzien van uptempo punkrock riffs, hakkende riffs en meezingbare teksten die na een keer luisteren ondanks de Duitse taal al blijven hangen. Verder zijn natuurlijk nummers als “Hoch Das Glas” en natuurlijk het bonusnummer “Das Stadion Brennt” voetballiederen bij uitstek die het live ongetwijfeld goed zullen doen.

Al met al weet Unantastbar met ‘Gegen Die Stille’ een prima punkrock album af te leveren waarmee de band de ruimte op weet op te vullen die bands als Die Toten Hosen en Die Ärzte hebben achtergelaten. Verder is het album voorzien van een degelijk geluid en zal het in verschillende uitvoering verkrijgbaar zijn. Voor wie van onvervalste punkrock houdt zal verder geen probleem hebben met de Duitse taal.

01. Kämpft Mit Uns
02. Abschied
03. Leinen Los