Turisas Turisas2013

Century Media Records

Turisas

Met het uitkomen van het album ‘Stand Up And Fight’ (2011) van Turisas klonk de band al een stuk experimenteler dan op voorganger ‘The Varangian Way’ 2007). Op 26 augustus is het alweer vierde album van de band verschenen dat de titel ‘Turisas2013’ heeft meegekregen. De band heeft in de tussentijd flink wat veranderingen ondergaan, zo is de band een nieuwe drummer, toetsenist en bassist rijker. Met deze release en bijbehorende titel lijkt het er dan ook op dat de band aan een nieuw hoofdstuk in haar bestaan is begonnen.

Het album gaat van start met het cleane “For Your Own Good” waarbij de folk invloeden vrijwel geheel zijn verdwenen. Wat we te horen krijgen is relaxte mid-tempo rock met hier en daar wat pianoklanken tussendoor voorzien van de mooie, rustgevende vocalen van Mathias Nygård waarbij de grunts ook nagenoeg verdwenen zijn. Ook het volgende “Ten More Miles” is een rustige song, voorzien van bijna gesproken teksten. Verder bevat de song hier en daar nog wel stevig gitaarwerk, de bekende koorzang en enkele bombastische passages. Met “Piece By Piece” gaat het er vervolgens wat steviger aan toe met hier en daar een grunt en uptempo drumwerk, al bevat de song nog wel enkele rustige passages. Met het uptempo “Into The Free” krijg ik eigenlijk pas voor het eerst het gevoel naar een folkmetal album te luisteren. Tijdens het vreemde “Run Bhang-Eater Run” wordt dit gevoel echter al snel de kop ingedrukt waarbij de song een beetje een vreemde eend in de bijt is op dit album. “Greek Fire” is voorzien van stevig gitaarwerk, krachtige drumpartijen, koortjes, vervormde vocalen en enkele rustige passages maar het geheel doet mij niet echt meer denken aan het oudere werk van de band. “The Days Passed” is een rustige midtempo song met hier en daar wat grunts. Wat ik eigenlijk het hele album al mis zijn de viool partijen van Olli Vänskä. Deze zijn eigenlijk pas duidelijk aanwezig vanaf het voorlaatste “No Good Story Ever Starts With Drinking Tea” waarbij de band overschakelt in de hoogste versnelling waarbij ook de smurfen nog even om de hoek komen kijken. Het afsluitende “We Ride Together” gaat van start met een western achtig intro waarop de cavalerie uitrijdt. Zo is de song gebaseerd op een western achtig geheel, voorzien van galopperend riffs en een vrolijk en meezingbaar refrein.

Op deze nieuwe release van de Finnen wisselen de heavy metal en folk elkaar regelmatig af, waarbij het bombastische en epische geluid nog steeds de boventoon voert. Verder klinken de nummers op ‘Turisas2013’ een stuk progressiever en meer poppy dan op zijn voorgangers. De productie is overigens prima in orde en klinkt het album helder en fris. Fans van de band moeten echter zelf beoordelen of ze deze ingeslagen wel of niet goed vinden. Wat mij betreft hadden ze het echter ergens tussen het debuut ‘Battle Metal’ (2004) en de ‘The Varangian Way’ (2007) moeten houden.

01. For Your Own Good
02. Ten More Miles
03. Piece By Piece