Trouble The Distortion Field

FRW Records

Trouble

De uit Chicago afkomstige band Trouble werd eind jaren zeventig opgericht. Trouble is inmiddels tot cult band verheven en heeft voor talloze latere en hedendaagse doom/stoner-metalbands als dankbare inspiratiebron gediend. De drijvende krachten achter de band, de gitaristen Rick Wartell en Bruce Franklin hebben met hun vette riffs, en krachtige gitaarspel altijd garant gestaan voor een stevige geluidsmuur. Verder was het frontman en zanger Eric Wagner met zijn markante stem die de band een eigen geluid wist te bezorgen. In het verleden bracht de band enkele klassiekers uit, zoals het uit 1984 stammende debuut ‘Psalm 9’ en de opvolger ‘The Skull’ die in 1985 uitkwam. Begin jaren negentig brak Trouble even door met hun vierde, gelijknamige plaat die werd geproduceerd door Rick Rubin. Langdurig succes bleef echter uit omdat zanger Eric Wagner in die periode meerder keren de band had verlaten. Tussen 1997 en 2000 was het voormalig Exhorder en Alabama Thunderpussy zanger Kyle Thomas die de band bijstond. In 2007 verscheen, twaalf jaar na het 'Plastic Green Head' (1995) album ineens een nieuwe release in de vorm van ‘Simple Mind Condition’. Op deze release was opnieuw de heer Wagner te horen, maar deze stapte in 2008 opnieuw uit de band. Hierop werd Kory Clarke, voormalig zanger van Warrior Soul aangetrokken. Inmiddels heeft Clarke het veld moeten ruimen voor Kyle Thomas, welke ook op het nieuwe album ‘The Distortion Field’ te horen is. Verder heeft voormalig drummer Jeff Olson enkele keyboard intro’s op het album voor zijn rekening genomen en lag de productie in handen van Bill Metoyer.

Het album gaat van start met karakteristieke “When The Sky Comes Down”, vooral het herkenbare gitaargeluid van de gitaartandem van Wartell en Franklin klinkt als vanouds. Verder valt mij meteen in positieve zin het stemgeluid van Kyle Thomas op waarbij Kyle’s stem wel wat weg heeft van Dio. Ook het volgende “Paranoid Conspiracy” is voorzien van vette riffs en bombastische zangpartijen van Thomas. Ook nummers als “Sink Or Swim’, “Hunters Of Doom” en “The Greying Child Of Autumn” klinken vertrouwd. Met “Have I Told You” doet de band het wat rustiger aan en tijdens “Glass of Lies” doen de zanglijnen tijdens het refrein me vervolgens wel wat aan Danzig denken. Ook nummers als “Butterflies” en “Sucker” doen aan het oudere werk van de band denken. Zo is het gitaarwerk zwaar en traag, de zangpartijen zijn echter minder psychedelisch dan het oudere werk met Wagner. Zo ligt het stemgeluid van Thomas meer in het straatje van een band als Alice In Chains en heeft Thomas een wat rauwere stem. Het algehele geluid van Trouble is er echter nog steeds. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het afsluitende ” Your Reflection”, dat voorzien is van trage riffs en doomy gitaarwerk.

Met ‘The Distortion Field’ heeft de band een waardig album uitgebracht. Na meer dan dertig jaar heeft Trouble dan ook nog niets aan energie, kracht en passie ingeboet en een album afgeleverd voorzien van een aantal prima song die op zich best aanslaan bij het oudere werk. De zangpartijen van Kyle Thomas bevallen mij in ieder geval een stuk beter dan die van Kory Clarke, waarmee ik de band een aantal keer live aan het werk zag. Het grote pluspunt van Thomas is ook dat hij niet als Wagner wil klinken, waardoor hij een eigen draai aan de songs weet te geven. Fans van het oudere werk van de band kunnen in ieder geval opgelucht ademhalen en moeten deze release zeker eens een kans geven. Verder zal de band binnenkort ook Nederland aandoen, zo zal de band op 19 oktober het Dutch Doom Days festival in de Baroeg headlinen.

01. When the Sky Comes Down
02. Paranoid Conspiracy
03. The Broken Has Spoken