Toxic Holocaust Chemistry of Consciousness

Relapse Records

Toxic Holocaust

Afgelopen mei verscheen er al een verzamel album van het thrash gezelschap Toxic Holocaust. Deze release was voorzien van 22 nummers van materiaal dat overal op losse splits en dergelijke is uitgebracht van ongeveer 2004 tot aan 2012. Inmiddels heeft de band een nieuw album uitgebracht, dat de titel ‘Chemistry of Consciousness’ heeft meegekregen waarop de band ons een elftal nieuwe songs presenteert.

Zo gaat het album stevig van start met het krachtige “Awaken The Serpent”. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen zijn rauwe, thrashgranaten voorzien van ronkende riffs en felle zangpartijen van Joel Grind. De invloeden van het oudere werk van bands als Kreator, Slayer en Venom zijn duidelijk waarneembaar, waarbij de band tevens de nodige punk invloeden in de songs weet te verwerken. Luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Rat Eater”, “Salvation Is Waiting”, of het uptempo “Acid Fuzz”. Ook de resterende songs op het album wijken verder niet veel af van het eerder genoemde patroon zonder dat het album eigenlijk echte uitschieters bevat. Het zijn dan ook de aanstekelijke, simpele riffs en rauwe vocalen die het meest opvallen.

Al met al weet Toxic Holocaust een krachtig thrash album af te leveren, zonder dat de band nieuwe paden betreed. Voor wie het oudere materiaal te gek vond kan zich ook met deze nieuwe release prima vermaken. Het enige minpunt van deze release is dan ook eigenlijk de korte tijdsduur, het album klokt namelijk nog geen half uur en dat is net wat aan de korte kant.

01. Awaken The Serpent
02. Silence
03. Rat Eater