Tesseract Tesseract

Century Media Records

Tesseract

Het Engelse progressieve metal gezelschap Tesseract heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. Zo verscheen in 2011 het debuutalbum ‘One’ en werd in 2012 de EP ‘Perspective’ uitgebracht. Inmiddels heeft de band alweer een compleet album gereed, dat sinds enkele maanden uit is. Tesseract werd in 2003 door gitarist Acle Kahney (ex-Fell Silent) opgericht als eenmans project, al snel besluit Acle toch een complete band bij elkaar te zoeken omdat de nummers te complex en te ingewikkeld zijn om uit te voeren. Het twee album van de band heeft de titel ‘Altered State’ meegekregen en staat opnieuw vol met slepende riffs en grooved gitaarwerk. Verder heeft zanger Dan Tompkins plaats gemaakt voor Ashe O’Hara, waardoor het zangwerk een stuk melodieuzer en emotioneler klinkt dan op het debuut. Met de komst van Ashe zijn tevens de grunts nagenoeg verdwenen.

Net als het debuut is het album in verschillende stukken verdeeld, te weten ‘Of Matter’, ‘Of Mind’, ‘Of Reality’ en ‘Of Energy’ die symbool staan voor de ontwikkeling en veranderingen van alle dag die de band heeft ondergaan. Zo gaat het album van start met het rustige “Proxy” dat voorzien is van dromerige zangpartijen, complexe structuren en sferische passages. Ook de volgende songs bevatten dezelfde elementen, aangevuld met hier en daar stevige riffs en krachtig drumwerk. Luister bijvoorbeeld maar eens na een nummer als “Nocturne”, of het afwisselende “Palingenesis”. Verder zijn de harde, brute uitspattingen zoals we die nog op het debuut tegenkwamen nagenoeg verdwenen. Dat neemt echter niet weg dat de band met ‘Altered State’ opnieuw een muzikaal hoogstandje aflevert

De band weet dan ook op een zeer vakkundige manier hun instrumenten te bespelen waardoor de songs op het album als een hecht geheel klinken. Verder is de productie prima in orde en klinkt het album kraakhelder. Liefhebbers van technische, progressieve metal moeten deze release dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Of Matter – Proxy
02. Of Matter – Retrospect
03. Of Matter – Resist