Terror Live By The Code

Century Media Records

Terror

‘Live By The Code’ is alweer het derde album van de uit Los Angeles afkomstige hardcore band Terror dat via Century Media Records wordt uitgebracht en inmiddels het vijfde volwaardige album is sinds de oprichting van de band in 2002. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Keepers Of The Faith’ en ook op deze nieuwe release schotelt de band, onder aanvoering van frontman Scott Vogels ons weer bikkelharde hardcore voor die niet onder doet voor genre genoten zoals Sick Of It All, Madball en Hatebreed.

Zo gaat het album van start met het felle ‘The Most High’, dat voorzien is van midtempo riffs, scheurend gitaarwerk en rauwe vocalen van de heer Vogels. Tijdens het volgende “Not Impressed” gaat het tempo vervolgens wat omhoog, “I’m Only Stronger” klinkt mede door het hakkende gitaarwerk en de midtempo riffs wat melodieuzer dan het standaard hardcore werk dat de band doorgaans aflevert. Echter, ook met deze release wijkt de band niet veel af van de geijkte hardcore paden af. Luister bijvoorbeeld maar eens naar knallers als “The Good Die Young” of “Nothing In Your Head” waarbij de band felle hardcore weet te mixen met harde, thrash georiënteerde metal. Verder heeft de band hier en daar een rustpuntje weten in te bouwen zoals het enigszins melodieuze “Hard Lessons”. Natuurlijk zijn ook de meeste songs voorzien van krachtige refreinen en sterke teksten die het live waarschijnlijk goed zullen doen zoals het explosieve “Invasion”. Het uptempo “One Blood” sluit vervolgens het album in stijl af.

Al met al levert Terror met ‘Live By The Code’ opnieuw een strak hardcore album af zonder al te veel verrassingen. Het album is dan ook een logisch vervolg op 'Keepers Of The Faith' uit 2010. Fans van stevige hardcore en van eerder genoemde bands weten dan ook wat ze te doen staat.

01. The Most High
02. Not Impressed
03. Cold Truth