Steak Number Eight The Hutch

Indie Recordings

Steak Number Eight

Het nieuwe, inmiddels derde album van het Belgische Steak Number Eight is enige tijd geleden uitgekomen via het Noorse Indie Recordings. Het nieuwe album heeft de titel ‘The Hutch’ meegekregen en werd geproduceerd door Reinhard Vanbergen (Das Pop, The Hicky Underworld, Drums are For Parades) en gemixt door Matt Bayles. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2011 stammende ‘All Is Chaos’. De nog zeer jonge band heeft inmiddels hun sporen al verdiend, zo heeft de band al diversen tours op haar naam staan en werd er onder meer op festivals als Graspop, Pukkelpop en Dour gespeeld. Het geluid van de band is een mengeling van postrock en sludgemetal waarbij de band beïnvloed is door bands als Isis, Pelican, Sunn O))) en Amen Ra.

‘The Hutch’ gaat van start met het krachtige “Cryogenius”. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn slepende riffs, dreunende basspartijen en afwisselende vocalen waarbij zowel krachtige grunts als cleane vocalen voorbijkomen. Tijdens het volgende “Black Eyed” gaat het tempo vervolgens wat omhoog en zijn de grunts nagenoeg verdwenen. “Photonic” is een uitgesponnen track die rustig van start gaat en eigenlijk maar langzaam op gang komt. “Push/Pull” is vervolgens een dromerige, instrumentale track. Ook tijdens “Pilgrimage of a Black Heart” duurt even voordat de song echt op gang komt, maar de harde riffs en de dromerige vocalen misstaan zeker niet tijdens deze song. Ook de rest van de songs op het album zijn voorzien van de voorgaande ingrediënten, zo bevat een nummer als “Slumber” krachtige riffs en zorgt een song zoals “Ashore” voor de nodige rust en afwisseling.

Al met al heeft de band een zeer degelijk album af weten te leveren. Steak Number Eight lijkt zijn draai dan ook gevonden te hebben en de band is duidelijk gegroeid. De nummers op ‘The Hutch’ klinken volwassen en Steak Number Eight kan zich inmiddels dan ook prima meten met de grote namen uit de scene. Fans van bands als Mastodon, Neurosis, Isis of Pelican moeten deze release zeker eens gaan beluisteren.

01. Cryogenius
02. Black Eyed
03. Photonic