Starkill Fires Of Life

Century Media Records

Starkill

Het debuutalbum van de Amerikaanse band Starkill is enige tijd geleden via Century Media Records uitgekomen en heeft de titel ‘Fires Of Life’ meegekregen. Wat de band ons breng is melodieuze deathmetal voorzien van de nodige powermetal invloeden. De uit Chicago afkomstige band werd in 2008 opgericht en volgens eigen zeggen is de band beďnvloed door acts als Children Of Bodom, Nightwish, Amon Amarth, Dimmu Borgir en Dragonforce.

Na een kort intro schiet de band uit de startblokken met het razendsnelle “Whispers Of Heresy” waarbij de song voorzien is van zware, maar verstaanbare grunts, krachtige blastbeats, melodieus gitaarwerk en sferische keyboardpartijen. Het volgende “Fires Of Life” gaat melodieus van start waarbij we een mix van power en deathmetal voorgeschoteld krijgen. Ook de volgende songs zijn voorzien van de eerder genoemde elementen, luister bijvoorbeeld maar eens naar het snelle “Sword, Spear, Blood, Fire”, het krachtige “This Is Battle; This Is Our Day”, of het afsluitende “Wash Away The Blood With Rain”. Verder zijn de songs zijn veelal voorzien van bombastische passages, flitsend gitaarwerk, beukende blastbeats ondersteund door de nodige geluidseffecten.

Al met al wee de nog jonge band een prima debuutalbum af te leveren. De nummers zitten er goed in elkaar, het album vergt dan ook wel enige luisterbeurten om het geheel te doorgronden. Verder is de productie prima in orde die verzorgd werd door Jameson en waarbij het album gemasterd werd door niemand minder dan James Murphy (Death, Testament, Obituary). Fans van bombastische death metal, voorzien van een vleugje powermetal moeten deze getalenteerde band zeker eens een kans geven.

01. Whispers Of Heresy
02. Fires Of Life
03. Sword, Spear, Blood, Fire