Spiritual Beggars Earth Blues

InsideOut Music

Spiritual Beggars

Het nieuwe, inmiddels achtste album van het Zweedse Spiritual Beggars heeft de titel ‘Earth Blues’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Return to Zero’. Het nieuwe album werd opgenomen in dezelfde line-up als de voorganger, dus met voormalig Firewind zanger Apollo Papathanasio op zang, die op ‘Retun to Zero’ debuteerde.

Wat we op deze nieuwe release voorgeschoteld krijgen is meer van hetzelfde, al is het geluid van de band meer jaren zeventig gericht waarbij invloeden van acts als Deep Purple, Rainbow, Black Sabbath en Uriah Heep veelvuldig boven komen drijven. Zo gaat het album van start met “Wise As a Serpent”, dat voorzien is van een typisch jaren zeventig geluid. Ook het volgende “Turn the Tide” kent dezelfde invloeden, waarbij het opvalt dat zanger Apollo Papathanasio zijn draai helemaal heeft gevonden. “Sweet Magic Pain” gaat van start met stuwende, laag gestemde Black Sabbath gerelateerde riffs. Verder bevat de song een mooi middenstuk, waarbij de zangpartijen van Apollo zo nu en dan wel wat Deep Purple trekjes bevatten. Ook de keyboardpartijen van Per Wiberg tijdens “Hello Sorrow” lijken zo van Deep Purple afkomstig te zijn. Spiritual Beggars weet echter te overtuigen en een zeer sterke prestatie neer te zetten. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het emotionele “Dreamer”, of het uptempo “Too Old to Die Young“. Ook de rest van de songs bevat veelal de eerder genoemde invloeden met als uitschieter het aan Black Sabbath gerelateerde “Legends Collapse” dat het album op gepaste wijze afsluit.

Al met al weet de band met ‘Earth Blues’ een heerlijk album af te leveren waarbij de band ondanks de vele jaren zeventig invloeden toch een eigen stijl heeft weten te behouden. De zangpartijen van Apollo liggen lekker in het gehoor, het gitaarwerk van Amott is om de vingers bij af te likken en ook de keyboardpartijen van Per Wiberg mogen genoemd worden. Kortom, liefhebbers van jaren zeventig rock kunnen deze plaat met een gerust gevoel aanschaffen.

01. Wise As a Serpent
02. Turn the Tide
03. Sweet Magic Pain