SpiralArms Freedom

Steamhammer / SPV

SpiralArms

Het inmiddels derde album van het Amerikaanse, uit Californië afkomstige SpiralArms heeft de titel ‘Freedom’ meegekregen en is op 7 oktober verschenen via Steamhammer / SPV. SpiralArms werd in 2004 opgericht door voormalig leden van onder meer Systematic, Forbidden en Man Made God. In 2007 verscheen het gelijknamige debuut, gevolgd door ‘Highest Society’ in 2010. Na de release van ‘Highest Society’ kwam de band echter op een laag pitje te staan. Zo ging gitarist Craig Locicero opnieuw aan de slag met zijn voormalige band Forbidden. Nadat Forbidden opnieuw uit elkaar viel was de tijd rijp voor de doorstart van SpiralArms. De band heeft in Europa echter nooit vaste voet aan de grond weten te krijgen, maar als het aan de band zelf ligt zal dat met de release van ‘Freedom’ zeker gaan veranderen.

Zo gaat het van start met de eerste officiële single van het album, “Dropping Like Flies”. De song is voorzien van stevige, uptempo riffs, pakkende hooks, ronkende basspartijen en subtiele piano interludes. Ook het volgende “Hold Me To The Sky” is voorzien van groovend gitaarwerk en goed in het gehoor liggende zangpartijen van ex- Systematic zanger Tim Narducci. “Blackmoon Morning” doet me op een positieve manier wat aan een band als Alice In Chains denken. Verder bevatten de songs spetterend gitaarwerk van de heer Locicero, luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Drugs & Alcohol”, of het logge “Dealer”. “Lovers Leap” is vervolgens een gevoelige ballad waarbij de band zich van een geheel andere kant laat horen. “Tomorrow’s Dream” leunt vervolgens wat tegen Black Sabbath aan, waarop het album wordt afgesloten met het seventies getinte “Freedom”. Verder bevat het album dan nog een tweetal bonus track in de vorm van “I Lay Low” en “Low Country Girl”.

Al met al heeft SpiralArms met ‘Freedom’ een krachtig album afgeleverd voorzien van een elftal formidabele rocksongs voorzien van de nodige dosis melodie waarbij de band een hechte indruk op mij achter laat. Verder bevatten de songs behoorlijk wat jaren zeventig invloeden van bands als Led Zeppelin en Black Sabbath maar zijn er ook enige overeen komsten met een band zoals Alice In Chains. Wat betreft de productie, het geluid is helder en fris en hierop valt dan ook weinig af te dingen. Fans van degelijke rock voorzien van een rauw randje komen met deze release in ieder geval behoorlijk aan hun trekken. Over enkele weken zal de band live te zien zijn tijdens het Eindhovense Speedfest festival, de band staat al vroeg in de middag geprogrammeerd maar zal hier ongetwijfeld een spetterende show neerzetten.

01. Dropping Like Flies
02. Hold Me To The Sky
03. Exit 63