Soulfly Savages

Nuclear Blast

Soulfly

Soulfly timmert alweer heel wat jaren aan de weg, zo is onlangs alweer het negende album uitgekomen. De band werd in 1997 opgericht nadat zanger Max Cavalera besloten had de band Sepultura te verlaten. Sindsdien brengen beide bands regelmatig prima albums uit en sinds enige tijd staan beide bands onder contract bij Nuclear Blast. Zo is het nieuwe Soulfly album, dat de titel ‘Savages’ heeft meegekregen op 4 oktober verschenen en het nieuwe Sepultura album zal op 25 oktober verschijnen. ‘Savages’ is het eerste album dat via Nuclear Blast uitkomt en tevens het eerste waarop Max’s zoon Zyon Cavalera te horen is als drummer die de plaatst van David Kinkade heeft ingenomen. Naast de drummer wissel bevat het album ook een aantal gastbijdrages van onder meer Neil Fallon (Clutch), Mitch Harris (Napalm Death) en Jamie Hanks (I Declare War).

Het album gaat na een kort intro van start met het krachtige “Bloodshed”. Zo is de song voorzien van brute zangpartijen van Max Cavalera, groovend gitaarwerk en vette, midtempo riffs. Verder is het Max ’s andere zoon Igor Cavalera die enkele zangpartijen voor zien rekening neemt. Tijdens “Cannibal Holocaust” gaat de band er stevig tegenaan en wordt het gaspedaal stevig ingetrapt. Het stevige “Fallen” bevat een gastbijdrage van zanger Jamie Hanks (I Declare War). Volgens de bijgevoegde infosheet is “Ayatollah Of Rock ‘N’ Rolla” geïnspireerd door de tweede “Mad Max” film ‘The Road Warrior’, waarbij Clutch zanger Neil Fallon de rol van verteller op zich neemt. “Master Of Savagery”, de eerste single van het album is opnieuw een krachtige, brutale en agressieve song, voorzien van groovende riffs, goed in het gehoor liggende zangpartijen en uitstekend gitaarwerk van Marc Rizzo. Ook “This Is Violence” bevat eerder genoemde ingrediënten maar luister bijvoorbeeld ook eens naar “K.C.S.” waarbij Napalm Death’s Mitch Harris voor de nodige afwisseling zorgt. Het ruim acht minuten durende “El Comegente” is de langste song van het album waarbij het verhaal wordt verteld van de uit Venezuela afkomstige serie moordenaar Dorangel Vargas. Verder opvallend detail is dat bassist Tony Campos niet geheel onverdienstelijk een deel van de zangpartijen voor zijn rekening neemt die in zijn geheel in het Portugees/Spaanse worden gezongen. Het album wordt vervolgens afgesloten met het uptempo “Soulfliktion” dat voorzien is van een krachtig refrein dat het live ongetwijfeld goed zal doen.

Al met al weet Soulfly met ‘Savages’ een zeer sterk album af te leveren. De band heeft met deze release geprobeerd net wat anders te klinken dan het voorgaande werk. De tribe invloeden en song alongs zijn wat minder aanwezig, maar de songs bevatten nog steeds het typische Soulfly geluid. Ik moet echter wel toegeven dat met deze verandering het verschil tussen Soulfy en Sepultura een stuk kleiner is geworden. Verder vind ik persoonlijk de drumpartijen van Zyon een stuk minder dan het snelle, technische spel van Kinkade op het uit 2012 stammende ‘Enslaved’ album. Naast de gewone uitvoering van het album zal er ook nog een special edition verschijnen met een tweetal extra nummers in de vorm van “Fuck Reality” en “Soulfly IX”. Fans van de band weten inmiddels genoeg en halen deze schijf dan ook gewoon zonder aarzelen in huis.

01. Bloodshed
02. Cannibal Holocaust
03. Fallen