Sodom Epitome of Torture

Steamhammer / SPV

Sodom

Drie jaar na het laatste wapenfeit is Sodom weer terug met een nieuw album, de 14e als we de heropnames op ‘The Final Sign of Evil’ meetellen. Sodom heeft de laatste tijd altijd iets meer jaren nodig dan de overige grote Duitse thrashbands Kreator en Destruction. Niettemin was de voorganger van ‘Epitome of Torture’ een lekker vlot en moderne thrash-schijf die prima in de Sodom-discografie past. Grootste verandering natuurlijk is het afscheid van ‘Bobby’ Schottkowski die zijn cymbalen in de wilgen hing, en werd vervangen door Markus ‘Makka’ Freiwald. Klinkt Sodom daar ineens heel anders door? Verre van!

Opener “My Final Bullet” begint nog rustig met wat gitaargepingel en rustige bekkenaanslagen, maar als we eenmaal van start gaan is het meteen een goede energieke kraker. Een ronkende bas en goede gitaarlijnen zorgen, samen met stuwend drumwerk, voor een prima start van het album. Tom Angelripper klinkt agressief als vanouds en de band klinkt weer ouderwets Duits. Ook is er hier en daar ruimte voor een melodielijntje en een solo zonder dat ineens de kracht van het nummer wegvloeit. ‘S.O.D.O.M’ levert nu dus na een albumnaam ook een nummer op, en is nog meer gericht op power en beuken dan het eerste nummer. Deze kan regelrecht de live-set in om het publiek eens even helemaal zichzelf murw te laten beuken. “Epitome of Torture” doet met het begin even denken aan nummers uit de ‘M-16’-periode, wat helemaal niet verkeerd is. Het refrein is dan weer een wat langzamere meezinger. “Stigmatized” is hard, snel, laag, beuken en Tom haalt ook even de wat lagere registers qua stembereik tevoorschijn. “Cannibal” is een nummer wat meer melodie bevat, maar eigenlijk net iets te simpel in elkaar steekt, waardoor het al snel gaat vervelen. Gelukkig is “Shoot Today, Kill Tomorrow” ondanks het melodische refrein een betere thrash-aanval met ook nog wat sologeweld in het middenstuk. “Invokating The Demons” begint met een basloopje om dan over te gaan in een nummer dat vooral gedreven wordt door het goede drumwerk van Makka. Verder is het nummer niet heel spannend te noemen. “Katjuscha” haalt z’n melodie van een Russisch traditioneel liedje maar rost verder wel een paar dakpannen naar beneden. Het onderwerp is dan ook niet de Russische folklore maar de dodelijke raketlanceerinstallatie met dezelfde naam. “Into The Skies of War” heeft bijna een heavy metal gevoel en epische grandeur, maar doet het extreem goed, ondanks dat het een ietwat rustiger nummer is. Een lekker stampend refrein is hier vooral de oorzaak van, het lijkt me een uitermate goed live nummer. “Tracing The Victim” is een beetje een bloedeloze afsluiter van het album. Op de special edition zijn nog extra nummers te horen, te weten “Waterboarding” (begint als een zware, langzame stamper om daarna toch door te stoten richting de snellere regionen) en “Splitting The Atom” (helaas geen cover van Death Mask’s ‘Split The Atom’ maar een prima nummer). Op de LP-versie krijg je zelfs nog een cover van Motörhead’s “Ace of Spades” cadeau.

De cd is wederom geproduceerd door Waldemar Sorychta die ook voor ‘In War and Pieces’ al een kraakheldere en goede productie heeft afgeleverd. Hierdoor heeft Sodom wederom een album op zak dat een prima continuatie is van de afgelopen tijd. Ondanks een paar zwakkere broeders (Cannibal, Invokating, Tracing) is het over het algemeen een uitermate vermakelijk album wat gerust door de fans weer aangeschaft kan worden. (Thomas Van Golen)

01. My Final Bullet
02. S.O.D.O.M.
03. Epitome Of Torture