Shining One One One

Indie Recordings

Shining

Het zesde album van het Noorse Shining (niet te verwarren met de Zweedse blackmetal band) is begin juni via Indie Recordings verschenen. Het album is de opvolger van het uit 2010 stammende ’Blackjazz’ waarmee de band zich in de kijker wist te spelen buiten Noorwegen en gold als een van de verassingen uit Noorwegen van dat jaar. Het album kon in de Europese scene dan ook op lovende kritieken rekenen van zowel pers als ook het publiek. Het nieuwe album werd geproduceerd door Jřrgen Munkeby samen met Sean Beavan (Slayer, NIN, Marilyn Manson) die ook al voor ‘Blackjazz’ tekende. Shining is in 1999 ontstaan als klassiek jazzkwartet, maar door de jaren heen is de muziek onderhevig geweest aan zware veranderingen. Zo evolueerde de band tot de extreem progressieve metalband die ze nu zijn waarbij de saxofoon de rode draad op het album vormt. ‘One One One’ is het derde deel van de “Blackjazz trilogy”, waarvan ‘Blackjazz’ (2010) en ‘Live Blackjazz’ (2011) de eerste twee delen vormde.

Zo gaat het album van start met de eerste single van het album in de vorm van ‘I Won't Forget’ welke al in februari van dit jaar is verschenen en de meeste fans van de band al zullen kennen. De song gaat van start met krachtig drumpartijen, uptempo riffs, schreeuwerige zang waar overheen de scherpe saxofoonpartijen worden uitgestrooid. “The One Inside” gaat vervolgens wat steviger van start waarbij het geheel wat donkerder klinkt dan de openingssong. Ook “My Dying Drive” bevat een mengelmoes van metal, blackmetal, jazz, industrial en electronica, al is het gefreak van de voorganger wat verdwenen en zijn de nummers toch wel wat toegankelijker dan op het voorgaande werk. Tijdens “Blackjazz Rebels” horen we vervolgens nog wel wat van het voorgaande, experimentele werk terug, inclusief de chaotische passages, fluisterende zangpartijen, repeterende gitaren en industial getinte electronica. “How Your Story Ends” heeft een krachtige opbouw. Zo gaat de song van start met een gefreakte saxofoon solo van Jřrgen Munkeby waarop de rest van de band invalt om zo naar een hoogtepunt toe te werken. Ook de resterende nummers zijn voorzien van de eerder genoemde ingrediënten met als uitschieters nummer als het uptempo “Walk Away”, of het afsluitende “Paint The Sky Black” waarbij de blackmetal invloeden duidelijk boven komen drijven.

Al met al hebben de Noren een uitdagend, gevarieerd album afgeleverd, het valt dan ook niet mee om het album in enkele luisterbeurten te doorgronden. De composities zitten goed in elkaar waarbij het lijkt dat de band eindelijk zijn draai gevonden heeft. Tevens zijn de nummers een stuk korter en daardoor wat makkelijker te begrijpen dat op de voorganger. ‘One One One’ klinkt dan ook net wat toegankelijker zonder dat de band daar enige compromissen voor heeft moeten sluiten. Fans van het voorgaande album hoeven zich echter geen zorgen te maken want de gefreakte mix van metal, jazz en industrial is nog steeds aanwezig.

01. I Won't Forget
02. The One Inside
03. My Dying Drive