Saxon Unplugged And Strung Up

UDR Music

Saxon

Het Engelse Saxon behoeft nagenoeg nauwelijks introductie. De band werd in 1976 opgericht en kan beschouwd worden als een van de grote namen uit de NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) stroming eind jaren 70. De band bracht enkele klassiekers uit zoals het uit 1980 stammende ‘Wheels Of Steel’ en de opvolgers ‘Strong Arm Of The Law’ (1980) en ‘Denim And Leather’ (1981). Afgelopen jaar verscheen het twintigste studio album van Saxon, getiteld ‘Sacrifice’, inmiddels heeft de band ook de opvolger al weer klaar al is ‘Unplugged And Strung Up’ niet echt een nieuw album. ‘Unplugged And Strung Up’ is namelijk een album met een aantal klassiekers die de band opnieuw opnam onder leiding van Andy Sneap in alternatieve versies.

Zo bestaat de eerste cd uit een veertiental tracks voorzien van orkestrale en akoestische versies. Zo heeft de band het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Zo zijn de orkestrale versies namelijk voorzien van strijkers, blazers en violen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de uitvoeringen van “Crusader”, “The Eagle Has Landed” of “Broken Heroes”. Het resultaat mag er echter zijn, de song klinken mede door de productie van Andy Sneap als een klok. De akoestische versies zijn mijn inziens minders geslaagd en missen gewoonweg de vette gitaarpartijen. Dat neemt echter niet weg dat het eerste schijfje van deze release zeer geslaagd is.

De meeste fans van de band zullen de tweede cd echter al in huis hebben want deze zat in 2002 al bij de speciale uitgave van het ‘Heavy Metal Thunder’ album. Ook een vijftal tracks van de eerste cd waren al te vinden op de bonus cd van het ‘Sacrifice’ album waardoor het er op lijkt dat de band nog wat extra geld uit de zakken van hun fans wil kloppen.

Al met al is Saxon erin geslaagd om een prima tussendoortje af te leveren zo vlak voor de kerstdagen voor de echte fans van de band of voor wie gewoon eens wat ander wil. Wat betreft de productie van Andy Sneap, hier valt weinig op aan te merken. Zo is het geluid helder en zuiver en staan alle instrumenten goed in de mix. Verder zal het album in een aantal verschillende formaten uitgebracht worden, zoals een limited edition digipack, (met de extra cd), als dubbel vinyl gatefold uitvoering en als digitale download.

Tracklist: Unplugged And Strung Up

01. Stallions Of The Highway (remix)
02. Crusader (orchestrated version)