Saxon Sacrifice

UDR Music / EMI Music

Saxon

Tja, wat moeten we over Saxon nog schrijven, afgelopen december is de DVD ‘Heavy Metal Thunder - The Movie’ verschenen, waarop de complete geschiedenis door middel van interviews met alle bandleden en voormalig bandleden uitgebreid uit de doeken werd gedaan. Over enkele weken, op 22 februari om precies te zijn zal het nieuwe, inmiddels twintigste studio album van de band verschijnen via UDR Music. Het nieuwe album werd opgenomen in de LS Studios in Yorkshire onder leiding van zanger Biff Byford en Andy Sneap. Het album werd vervolgens gemixt door Jacky Lehmann.

Na een kort intro in de vorm van “Procession” gaat de band er meteen stevig tegenaan met het titelnummer “Sacrifice”. Wat me meteen opvalt zijn de felle riffs en het fanatisme dat de band uitstraalt, alsof de band zich heeft herpakt. Misschien dat het proces van het maken van de onlangs verschenen dvd hiermee te maken heeft, wie zal het zeggen. Ook “Made In Belfast” is een krachtige song, voorzien van hier en daar wat Ierse invloeden waarop het verder gaat met het uptempo “Warriors Of The Road”. Het volgende “Guardians Of The Tomb” gaat vervolgens van start met rustig gitaarwerk, maar als snel gaat het over in een lekker tempo en ontpopt de song zich tot een heerlijke heavy metal track die het onder de headbangers goed zal doen. Zo is de song voorzien van strakke riffs, een melodieus refrein en de herkenbare stem van zanger Biff Byford die fris en levendiger dan ooit klinkt. Verder krijgen we natuurlijk nog een aantal spetterende solo’s van gitaristen Paul Quinn en Doug Scarratt voorgeschoteld. “Stand Up And Fight” gaat van start met scheurend gitaarwerk waarop de song verder gaat met hakkende riffs en melodieus zangwerk. Tijdens “Walking The Steel” gaat het tempo vervolgens wat omlaag. Zo is de song voorzien van log gitaarwerk, een zeer ingetogen middenstuk en sterk gitaarwerk. “Night Of The Wolf” is opnieuw een snelle track met een mooi akoestisch middenstuk. “Wheels Of Terror” is vervolgens een midtempo track, waarop het album op gepaste wijze wordt afgesloten met het heavy en thrashy “Standing In A Queue”.

Naast de tien nieuwe tracks gaat het album nog gepaard met een extra cd, waarop we een aantal klassiekers tegenkomen in speciale uitvoering zoals een orkestrale versie van “Crusader”. Verder heeft de band de nummers “Just Let Me Rock” en “Forever Free” opnieuw opgenomen en vinden we de nummers “Requiem” en “Frozen Rainbow” terug in een akoestische uitvoering.

Saxon is er met ‘Sacrifice’ opnieuw in geslaagd een sterk album af te leveren. Over het algemeen genomen klink het album, mede door het felle gitaarwerk rauwer en scherper dan het voorgaande werk. De band heeft duidelijk inspiratie opgedaan uit de oude gloriedagen van weleer. Het gitaarwerk van gitaristen Quinn en Scarratt is het beste wat ik in tijden van deze twee heren heb gehoord, het spelplezier spat er dan ook vanaf. ‘Sacrafice’ bevalt mij dan ook stukken beter dan albums als ‘The Inner Sanctum’ (2007), ‘Into the Labyrinth’ (2009) of ‘Call to Arms’ (2011). Wat betreft de productie van het album, hier valt weinig op aan te merken. Zo is het geluid helder en zuiver en staan alle instrumenten goed in de mix. Verder zal het album in aantal verschillende formaten uitgebracht worden, zoals een speciale picture disc, een gelimiteerde deluxe digibook editie (met de extra cd) en als digitale download.

CD1:
01. Procession
02. Sacrifice