Sarke Aruagint

Indie Recordings

Sarke

De klok loopt nog steeds goed, want wederom verschijnt twee jaar na voorganger ‘Oldarhian’ een nieuwe Sarke-plaat. Er is vrij weinig veranderd in het Sarke-kamp, behalve dan dat gitarist Cyrus inmiddels niet meer in de band zit. Wederom werd er opgenomen in de H-10 studio met producer Lars Erik Westby, dus de plaat klinkt net zo vertrouwd als voorgaand werk.

Is er dan sprake van stagnatie of vooruitgang? Ik zeg vooruitgang! Waren de rustige, meer doom-georiënteerde nummers zeker op de eerste plaat nog de grote spelbrekers, op de nieuwe schijf staan ze net zo sterk als de meer up-tempo nummers. De afwisseling is er nog steeds, maar de samenhang is sterker dan ooit. “Jaunt Of The Obsessed” opent met een heerlijk rockerig deuntje. Nocturno Culto klinkt alsof hij 100% tevreden is met zijn rasperige vocalen. De keyboards geven een ondersteunend tintje aan het nummer zonder te overheersen, en vooral de gitaren klinken droog maar erg goed. “Jodau Aura” is weer een langzaam nummer met meer keyboards, waardoor het met het af en toe enigszins aandoet als Satyricon op de langzame momenten. Niettemin heeft het nummer een prima solo en versnelling halverwege het nummer zitten. “Ugly” lijkt een blauwdruk van een Motörhead nummer te zijn en is zeker vermakelijk en up-tempo. Met de stem van Nocturno komt de boodschap “I’m ugly as hell” extra goed over. “Strange Pungent Odyssey” en “Walls of Ru” zijn wat langzamer, maar komen wel goed over. “Salvation” en ‘Skeleton Sand’ zijn niet geheel gedenkwaardig. Afsluiters “Icon Usurper” en “Rabid Hunger” echter wel omdat hier af en toe wat riffjes voorbij komen die aan het oude werk van de heren uit een ver verleden doen denken. Zeker “Rabid Hunger” neemt het er in de laatste twee minuten nog even van en hamert deze plaat naar een prima einde.

Sarke wordt per album wat consistenter en gewoon beter. De muziek die een prima mengelmoes is van rock, heavy metal, doom en een scheutje black metal ligt goed in het gehoor en luistert prima weg. Voor een avondje muziek luisteren is dit een prima schijfje. (Thomas van Golen)

01. Jaunt Of The Obsessed
02. Jodau Aura
03. Ugly