Riverside Shrine Of New Generation Slaves

Goomba Music / SPV

Riverside

Het nieuwe, langverwachte vijfde album van de Poolse progressieve metalband Riverside is op 18 januari via InsideOut Records uitgekomen. Het album heeft de titel ‘Shrine Of New Generation Slaves’ (SONGS) meegekregen, waarvan de fans van de band afgelopen december al even mochten voorproeven via de single “Celebrity Touch”. Het album is de opvolger van het zeer goed ontvangen ‘Anna Domino High Definition’ (2009). Riverside werd in 2001 opgericht waarop in 2004 het debuutalbum ‘Out of Myself’ verscheen, waarop de band al snel een deal met platenmaatschappij InsideOut wist te sluiten. De band wist vervolgens mede door het vele touren een vaste schare fans op te bouwen. Wat betreft het muzikale pad, dit is een mix van metal, symfonische en psychedelische rock.

Eigenlijk laat Riverside op elk album wel een soort van nieuw geluid horen, zo ook op het nieuwe album dat van start met “New Generation Slave”, waar de jaren zeventig invloeden van bands als Led Zeppelin en Deep Purple duidelijk aanwezig zijn maar ook wordt er aansluiting gevonden bij het Opeth’s ‘Heritage’ (2011). Het enigszins poppy “The Depth of Self-Delusion” is voorzien van pakkende melodieën, doordachte tempowisselingen en rustgevende passages. De song heeft overigens wel wat in zich van een band als Marillion. De single “Celebrity Touch” is vervolgens voorzien van krachtige, uptempo riffs, waarbij ik zelf even aan bands als Black Sabbath en Rush moet denken. Met de radiovriendelijke ballad “We Got Used To Us” doet de band het even wat rustiger aan. Ook “Feel Like Falling” zou niet misstaan op een album van Marillion. Het ruim acht minuten durende “Deprived [Irretrievably Lost Imagination]” is een gevoelige song, voorzien van de nodige jazz invloeden waarvan het instrumentale einde me wel erg bekend voorkomt. Het voorlaatste “Escalator Shrine” is met ruim twaalf minuten de langste song van het album, waarbij de song een wat lange aanloop nodig heeft. Eenmaal op gang zijn de jaren zeventig invloeden weer duidelijk aanwezig, waarbij de band invloeden van The Doors en Deep Purple in de song heeft weten te verwerken. Het album wordt vervolgens afgesloten met het korte, ingetogen “Coda”.

Al met al heeft Riverside met ‘Shrine Of New Generation Slaves’ een zeer onderhoudend album afgeleverd dat van het begin tot het eind blijft boeien. De band heeft dan ook opnieuw hun geluid weten te verfijnen, waarbij de jaren zeventig rock invloeden zorgen dat het album voor een groot publiek toegankelijk is geworden. Of de band met deze release de top 10 van de eindejaars lijstjes zal behalen valt nog te bezien. Het valt echter niet te ontkennen dat de band ondanks de omslag nog steeds uitermate origineel en zeer herkenbaar klinkt maar ook heeft de band toch behoorlijk wat invloeden van bands uit het verleden in hun songs weten te verweken. Fans van progressieve rock weten dus ook genoeg en halen het album gewoon zo snel mogelijk in huis.

Naast de standaard cd zal het album ook als gelimiteerde mediabook dubbel cd uitkomen, voorzien van een 32 pagina’s tellend boekwerkje en ook zal er een dubbel LP op 180 gr. Vinyl verschijnen.
Beide edities zijn voorzien van twee extra songs, te weten “Night Session - Part One” en “Night Session - Part Two”. Het artwork werd verzorgd door niemand minder dan Travis Smith (Avenged Sevenfold, Devin Townsend, Anathema, Nevermore, Opeth).

In maart toert de band door Europa, dus voor wie de band binnenkort live aan het werk wil zien kan terecht op de volgende data:

19.03 Vosselaar - Biebob
22.03 Haarlem - Patronaat