Queensryche Queensryche

Century Media Records

Queensryche

Er is het laatste jaar veel te doen geweest om Queensryche. Zo werd in 2012 zanger Geoff Tate aan de kant gezet en werd voormalig Crimson Glory zanger Todd La Torre binnen gehaald als de nieuwe frontman. Tate liet het hier echter niet bij zitten en zo zijn er sinds korte tijd twee versies van de band te zien en te horen. Beide partijen maken middels diversen rechtzaken aanspraak op de oorspronkelijke bandnaam, maar omdat er volgens mij nog geen uitspraak is zijn er momenteel twee versies van de band actief. De versie met zanger Geoff Tate bestaat naast Tate uit voormalig Queenryche gitarist Kelly Gray Gray en wordt aangevuld met Randy Gane, Rudy & Robert Sarzo en Simon Wright. Deze versie van de band bracht in april het album ‘Frequency Unknown’ uit. De versie met La Torre bestaat verder uit de originele bandleden Scott Rockenfield, Michael Wilton en Eddie Jackson waarbij de band wordt aangevuld door gitarist Parker Lundgren. Omdat de versie met Tate al snel met een nieuw album aan kwam zetten werd de tour van de versie van La Torre in het voorjaar van 2012 gecanceld en werd er begonnen aan de opnames van ‘Queensryche’ dat eind juni is verschenen via Century Media Records. Het album werd opgenomen onder leiding van James Barton die eerder samenwerkte met bands als Rush en Metallica.

In diversen interviews lieten de oudgedienden Wilton, Jackson en Rockenfield weten terug te willen keren naar het oude geluid van de band, en dan met name de succesperiode ten tijde van de albums ‘Operation: Mindcrime’ (1988) en ‘Empire’ (1990). Of ze dit gelukt is zullen we maar in het midden laten. Zo gaat het album na een kort sciencefiction achtig intro in de vorm van “X2” van start met enigszins bombastische “When Dream Go To Die”. De song is voorzien van melodieuze zangpartijen van Todd LaTorre en herkenbaar gitaarwerk van Michael Wilton en Parker Lundgren. Niet veel later gaat de song over in een wat rustig tempo. Zo is de voorzien van de nodige progressieve invloeden, stevige riffs en harmonieuze gitaarlijntjes waarbij ik meerdere keren moet denken aan een band als Dream Theater. Ook het vrij rustige “Spore” is voorzien van melodieuze zangpartijen en ingetogen gitaarwerk. Pas tijdens nummers als “Redemption” dat voorzien is van een sterke zanglijn en het uptempo “Vindication” weet de band echt te vlammen. “Midnight Lullaby” is slechts een instrumentaal intermezzo naar aanloop van de semiballad “A World Without”. Tijdens het pakkende “Don't Look Back” gaat de band opnieuw als vanouds tekeer en ook een nummer als “Fallout” doet me denken aan nummers ten tijde van ‘Operation Mindcrime’. Het album wordt vervolgens afgesloten met de mooie ballad “Open Road” waarop het album na iets meer dan een half uur er alweer opzit.

Al met al heeft Queensryche met deze release een degelijk album afgeleverd, zonder dat er echte uitschieters op staan, maar slechte nummers evenmin. Er staan echter veel relatief rustige nummers op het album, ik had dan ook wat meer steviger materiaal verwacht na diversen uitlatingen van de band in de media. Verder is het album wat aan de korte kant, waarbij het gemiddelde van de songs op zo’n drie a vier minuten ligt. Dit in tegenstelling tot enkele klassiekers van de band. Wat betreft de kwaliteit van het spel van de oudgedienden, hieraan valt niet veel op af te dingen en ook de prestaties van La Torre die klinkt als een jonge Geoff Tate, zijn mijn inzien van grote klasse. Het zijn dan ook de composities die de spontaniteit en inspiratie uit de begindagen missen. Dat neemt echter niet weg dat de band een album heeft uitgebracht, voorzien van passie, enthousiasme en het nodige spelplezier. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de band het er live vanaf gaat brengen en eigenlijk nog meer hoe het volgende album zal klinken.

Naast de reguliere uitvoering zal het album ook op lp en als special edition uitkomen waarop een drietal live nummers te horen zijn. Voor wie de band binnenkort nog eens live aan het werk wil zien kan in ieder geval op 1 november terecht in de Effenaar te Eindhoven.

01. X2
02. When Dream Go To Die
03. Spore