Psychopunch Smakk Valley

Steamhammer / SPV

Psychopunch

Het nieuwe album van de Zweedse rock band Psychopunch is eind februari verschenen via Steamhammer / SPV en heeft de titel ‘Smakk Valley’ meegekregen. Dit is alweer het tiende album van de band. De band werd in 1998 opgericht, op zich dus geen slechte score voor de Zweden. Het voorlaatste album ‘The Last Goodbye’ van de band stamt alweer uit 2010, maar Psychopunch gaat gewoon verder waar ze op het voorgaande album geëindigd zijn. Het spelen van ongecompliceerde punk 'n' roll en zo staat ook deze nieuwe release weer vol met herkenbare rock songs die goed in het gehoor liggen

Zo gaat het album van start met het felle, uptempo “Back Of My Car” dat voorzien is van fel gitaarwerk en krachtige zangpartijen. Verwacht bij Psychopunch geen complexe ritmes of flitsende riffs, nee wat we voorgeschoteld krijgen zijn opzwepend ritmes, luchtige gitaarpartijen en schreeuwerige teksten die goed in het gehoor liggen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Kick In The Head”of de semiballad “Sitting By The Railroad”. Zoals vaker in het genre zijn de meeste songs kort maar krachtig. De gierende gitaren en jagende bass en drum geluiden worden gecombineerd met een pittige punkzang. Zo zijn nummer als “Dead By Dawn“, of “Emelie“ voorzien van stevige riffs en luchtige teksten die na slechts een keer luisteren al lekker zijn mee te schreeuwen. Zo is ook het afsluitende “You’re Totally Mistaken“ een heerlijke catchy song waarbij de opzwepende gitaarpartijen, achtergrond koortjes en stuwende basspartijen de kernwoorden zijn. Ook de rest van de songs op het album zijn stuk voor stuk typische rock ’n roll tracks, voorzien van de nodige punk invloeden. Het album bevat dan eigenlijk ook geen afwijkende songs of echte uitschieters, maar gewoon veertien prima rock songs die met veel plezier zijn ingespeeld.

Met ‘Smakk Valley’ weet de band een prima, no-nonsense punk ’n roll album af te leveren.
Fans van onder meer bands als Hellacopters of Backyard Babies moeten deze release zeker eens gaan beluisteren. Naast de gewone versie op cd zal het album tevens op vinyl uitkomen, en zal er binnenkort ook een vinyl box set verschijnen met daarop de eerste vier albums van de band.

01. Back Of My Car
02. So Jaded
03. Last Night