Pro-Pain The Final Revolution

SPV / Steamhammer Records

Pro-Pain

In 2011 bestond het legendarische hardcore gezelschap Pro-Pain twintig jaar. Inmiddels zijn we alweer twee jaar verder en heeft de band onlangs alweer hun veertiende album afgeleverd, getiteld ‘The Final Revolution’. Pro-Pain werd in 1991 opgericht door zanger/bassist Gary Meskil na het uiteen vallen van de Crumbsuckers. Met klassiekers als ‘Foul Taste of Freedom’ (1992), ‘The Truth Hurts’ (1994), ‘Contents Under Pressure’ (1996) kan de band gezien worden als een van de pioniers van de New York Hardcore scene. Live staat de band dan nog altijd garant voor een feestje en door de jaren heen was de band veelvuldig in Europa te zien. Zo was de band nog niet zo lang geleden opnieuw in de Benelux live aan het werk te zien en is de band altijd een graag gezien gast op de zomerfestivals.

Het album werd dit keer geheel geschreven door Gary Meskil zelf, dat geresulteerd heeft in krachtige riffs, politiek getinte teksten en furieuze zangpartijen. Zo krijgen we op deze nieuwe release opnieuw een twaalftal rechttoe rechtaan hardcore songs, gemixt met de nodige metalinvloeden te verwerken. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de messcherpe opener “Deathwish”, of het groovende “One Shot One Kill“. Verdere uitschieters zijn onder meer nummers als “The Final Revolution”, “All Systems Fail” en “Want Some?” waarbij de refreinen goed in het gehoor liggen en uitnodigen tot mee schreeuwen. Deze songs zullen het live dan ook ongetwijfeld erg goed doen. Tegen het einde van het album zakt het geheel echter wat in en beginnen de nummers wat op elkaar te lijken. Het felle begin maakt echter een hoop goed en al met al levert Pro-Pain met ‘The Final Revolution’ opnieuw een zeer herkenbaar album af waarbij de fans van de band weten wat ze krijgen. Verder is het geluid en de productie prima in orde en met deze nieuwe release kan de band er voorlopig weer een aantal jaren tegenaan.

01. Deathwish
02. One Shot, One Kill
03. Southbound