Powerworld Cybersteria

Steamhammer / SPV

Powerworld

Het nieuwe, inmiddels derde album van de Duitse powermetal band Powerworld heeft de titel “Cybersteria” meegekregen. Powerworld werd opgericht door bassist Ilker Ersin nadat hij in 2005 had besloten om de band Freedom Call te verlaten. Het gelijknamige debuut verscheen in 2008, gevolgd door ‘Human Parasite’ in 2010. Verder heeft de band door de jaren heen de nodige line-up wisselingen gekend en overleed zanger Andrew McDermott (ex-Threshold) in 2011. Het nieuwe album werd vervolgens opgenomen met zanger Michael Bormann en ligt sinds eind mei in de schappen.

Het album gaat van start met het rustige “Children of the Universe”, waarbij de song is voorzien van melodieus zangwerk, goed in het gehoor liggende refreinen en degelijk gitaarwerk. Verder klinkt het geheel nogal gelikt en cheesy. Het volgende “Slave to the Powerworld” gaat gelukkig wat steviger van start en zo is de song ook voorzien van een wat hoger tempo en bevalt mij dan ook beter dan de opener. “Back on Me” is een bombastische track, voorzien van degelijk basswerk en sferische keyboardpartijen. Wat verder opvalt zijn de zuivere, mierzoete vocalen van zanger Michael Bormann en het prima gitaarwerk van Andreas Rippelmeier . Tijdens “World Knows Your Secrets” gaat het tempo wat verder omhoog, waarbij het geluid van de song wat meer richting stevige (hard)rock gaat. Verder komen we op het album dan nog de ballads “You Gotta Hold On” en “Coast of Tears” tegen en is “Am I Digital?” slechts een instrumentaal tussendoortje. Het album wordt afgesloten door het slepende “Not Bound to the Evil”, op zich een stevig nummer maar echt hard wordt het nooit, het predicaat powermetal is dan ook niet geheel terecht. Daarvoor klinkt het geheel te zoetsappig en tevens bevatten de songs behoorlijk wat hardrockinvloeden.

Al met al weet Powerworld met ‘Cybersteria’ toch best een degelijk album af te leveren, het geluid is prima en ook weet de band voldoende spanning en melodie in de songs te verwerken zonder dat het geheel al te complex wordt. Fans van melodieuze powermetal en stevige hardrock moeten deze band zeer eens ene kans geven.

Tracklisting:
01. Children of the Universe
02. Slave to the Powerworld