Pinkish Black Razed To The Ground

Century Media Records

Pinkish Black

Het Amerikaanse Pinkish Black werd in 2009 opgericht als trio, toen nog opererend onder de naam The Great Tyrant. Na het tragische overlijden van bassist Tommy Atkins besluiten de twee overgebleven leden verder te gaan onder de naam Pinkish Black. Op 16 september is het tweede album van de band verschenen die de titel ‘Razed To The Ground’ heeft meegekregen. Wat betreft het muzikale plaatje van de band, dit moet gezocht worden in een mix van experimentele doom/sludge aangevuld met de nodige psychedelische, death punk en electro invloeden waardoor de band maar moeilijk in een hokje valt te stoppen. Verder opvallend detail is dat de band geen gebruik maakt van elektrische gitaren maar dat deze vervangen zijn door synthesizers.

Het album gaat van start met het uptempo “She Left Him Red”. Wat we vervolgens verder voorgeschoteld krijgen zijn donkere doomy songs voorzien van psychedelische passages, soundscapes en duistere, aan gothic/dark wave gerelateerde zangpartijen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het zware, ronkende “Kites And Vultures”, of een nummer als “Rise” dat me enigszins aan een band als the Cure doet denken. ”Razed To The Ground” klinkt wat spooky, maar ligt door het wat hogere tempo goed in het gehoor. Het album werd overigens opgenomen en gemixt door Matt Bernhart in samenwerking met Jon en Daron en is gemasterd door James Plotkin die het album van een onheilspellend, donker geluid heeft weten te voorzien. Al met al is ‘Razed To The Ground’ geen gemakkelijke kost, echter de doorgewinterde Roadburn ganger zal hier wel raad me weten.

01. She Left Him Red
02. Ashtray Eyes
03. Kites And Vultures