Persefone Spiritual Migration

Vicisolum Productions

Persefone

Persefone is afkomstig uit het staatje Andorra, dat verscholen ligt in de oostelijke Pyreneeën en begrensd wordt door Frankrijk en Spanje. Zo verscholen is ook de muziek van deze band gebleven, want de band heeft onlangs hun vierde album afgeleverd. Nu heeft de band er al diverse Europese tours opzitten, zo trok de band in 2010 als voorprogramma van Obituary door Europa en was de band ook het vaste voorprogramma van Leprous tijdens hun Europese tour. Volgens eigen zeggen is de band beïnvloed door acts zoals Opeth, Borknagar, Arcturus, Death, Symphony X en Cacophony.

Na een kort instrumentaal intro in de vorm van “Flying Sea Dragons” schiet de band uit de startblokken met het uptempo “Mind As Universe”. Wat we voorgeschoteld krijgen is een flinke dosis progressieve metal met de nadruk op metal, waarbij vooral de krachtige grunts en screams, felle drumpartijen, snelle riffs en dreunende basspartijen opvallen. Dit alles wordt in een zeer hoog tempo gebracht, het progressieve deel komt vervolgens uit rustige, kalme instrumentale passages waardoor er een afwisselend geheel ontstaat. Ook “Mind As Universe” raast in de hoogste versnelling voort, waarbij de grunts wel wat aan Death’s Chuck Schuldiner doen denken. Verder bevat het album ook de nodige rustpuntjes, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Zazen Meditation” of het melodieuze “Consciousness (pt.1): Sitting In Silence”. Ook tijdens “Metta Meditation” neemt de band gelukkig wat gas terug, want met nummers als “The Majestic Of Gaia” en “Upward Explosion” wordt het gaspedaal volledig ingetrapt. Ook het voorlaatste “Returning To The Source” kent zijn snelle momenten, maar gelukkig is de song ook voorzien van de nodige rustpuntjes waardoor de band een perfecte mix van prog en melodieuze metal heeft weten te vinden.

Al met al weet de band zeventig minuten lang te overtuigen en levert de band een zeer sterk album af. De progressieve intermezzo's, sferische keyboardpartijen worden afgewisseld met razendsnelle drumpartijen, felle riffs en krachtige grunts. De echte progressieve fan zal hierdoor echter snel afhaken, maar voor wie wat meer open staat voor progressieve, melodische deathmetal zal deze release zeker in de smaak vallen. ‘Spiritual Migration’ werd gemixt door niemand minder dan Jacob Hansen in de Hansen Studios in Denemarken. Het zal dan ook niemand verwonderen dat het album van een helder en fris geluid is voorzien. Fans van eerder genoemde bands als Opeth, Borknagar, Arcturus, Death, Symphony X en Cacophony moeten dit album dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Flying Sea Dragons
02. Mind As Universe
03. The Great Reality