Orphaned Land All Is One

Century Media Records

Orphaned Land

Het voorgaande album, getiteld ‘The Never Ending Way Of OR WarriOR’ van het Israëlische Orphaned Land stamt uit 2010. De band werd in 1991 door vier Israëlische studenten opgericht en in 1994 kwam uiteindelijk het debuutalbum ‘Sahara’ uit dat voorzien is van stevige death metal gemixt met oosterse invloeden. Mede door de moeilijke positie van Israël en omdat het land natuurlijk ook niet een van de makkelijkst toegankelijke gebieden is toert de band maar mondjesmaat, maar mede door de release van ‘The Never Ending Way Of OR WarriOR’ en de hulp van Century Media Records wist de band uiteindelijk door te breken buiten de landsgrenzen. Inmiddels is het nieuwe, zesde album van de band verschenen dat de titel ‘All Is One’ heeft meegekregen. Het album werd gemixt door Jens Bogren (Kreator, Amon Amarth, Devin Townsend Project, Opeth) en opgenomen in drie verschillende landen, te weten Israël, Turkije en Zweden. Op ‘All Is One’ zijn meer dan veertig muzikanten te horen, waarvan een vijfentwintig koppig zangkoor, en diversen viool- en cello spelers uit Turkije. Verder is de titel een link naar de verbroedering van verschillende islamitische en christelijke landen die de muziek van Orphaned Land teweeg brengt en zijn de tekens van verschillende religies in de hoes weergegeven. Er is dan ook een petitie gaande tot het toekennen van de Nobelprijs voor de vrede aan de band.

Het album gaat bombastisch van start met het titelnummer ‘All Is One’, waarbij de oriëntaalse invloeden duidelijk op de voorgrond komen. Verder is de song voorzien van een rustige opbouw, diversen lagen van geluid en zang. Wat echter nog het meeste opvalt is dat de grunts van zanger Kobi Farhi nagenoeg verdwenen zijn. Hiervoor in de plaats zijn het veelal rustige, sferische zangpartijen in harmonieuze samenzang met het vijfentwintig koppen tellende koor. “The Simple Man” gaat van start met oosters getinte melodieën, sferisch gitaarwerk en ook het volgende “Brother” zet daarmee de ingeslagen weg voort. Naast deze omslag, zijn ook de composities een stuk compacter. Tijdens “Fail” komen de grunts nog wel even terug, maar de deathmetal invloeden die op het voorgaande werk nog overduidelijk aanwezig waren hebben plaatst gemaakt voor progressieve en symfonische invloeden. Ook nu weer worden naast de Engelse taal sommige passages in het Hebreeuws en Arabisch gezongen zoals tijdens “Our Own Messiah”.

Al met al weet de band een afwisselend album af te leveren waarbij de hoofdrol is weggelegd voor zanger Kobi Farhi. Verder bevat het album vele lagen, pakkende ritmes, ingetogen gitaarwerk en uitgesponnen akoestische, veelal oosters aandoende stukken al dan niet ondersteund door meerstemmige zangpartijen en dromerige passages. Fans van progressieve metal met een oosterse/oriëntaalse inslag moeten deze release dan ook zeker eens een kans geven. Wat betreft de productie, het geluid is glashelder en transparant wat dat betreft heeft de band dus opnieuw prima werk afgeleverd.

01. All Is One
02. The Simple Man
03. Brother