Onslaught VI

AFM Records

Onslaught

Twee jaar na ‘The Sound of Violence’ zijn de Engelse thrashers van Onslaught terug met een nieuw vurig album, duidelijk getiteld naar het feit dat het inmiddels hun zesde teerling is die geworpen wordt in een carrière van alweer 30+ jaren.

De opener “A New World Order” begint met een oosters getint instrumentaaltje waarna ‘Chaos Is King’ echt hard uit de startblokken schiet. Er wordt meteen goed doorgerost en als dit geen nummer is waarop mensen helemaal uit hun plaat gaan weet ik het ook niet meer. Strakke riffjes, doorbeukende drums en zanger Sy Keeler die weer lekker fel uithaalt. Alle bekende elementen die de vorige twee albums sinds de comeback zo vermakelijk maakten, zijn ook hier weer aanwezig. Dubbele bass tijdens het refrein dat iedereen zo kan meebrullen, ‘CHAOS!’. “Fuel For My Fire” klinkt ook weer erg goed met Slayereske solo’s en veel gitaargeweld hoewel het refrein enigszins een afknappertje is. “Children Of The Sand” begint natuurlijk met Islamitische zang en stampt daarna vrolijk door. Het mid-tempo zit een beetje op rustige autorijd-snelheid, maar herbergt nog wel wat lekkere solo’s waarmee zeker de tweede helft van het nummer wat meer variatie kent. “Slaughterize” is voor de naam van het nummer eigenlijk veels te langzaam, aangezien je met zo’n naam al snel met een snelheidsduivel van doen moet hebben. Als het nummer echter op gang is gekomen doet het z’n naam wel eer aan. Zeker het grote gebruik van de dubbele bass leidt er toe dat het goed dichtgetikt wordt, zonder echt heel spannend te worden. “66-fucking-6” is, behalve infantiel ook een prima rocknummertje waarop de headbanger goede zaken kan doen. Alleen de tekst is van het niveau bedroevend. “Cruci-Fiction” opent met wat dramatische gitaaraanslagen en houdt deze toon redelijk vast het hele nummer door. Ook “Dead Man Walking” is meer langs deze lijn van gitaargeluid georiënteerd en heeft een minder thrashy gevoel dan het begin van de plaat. “Enemy Of My Enemy” maakt dat als afsluiter weer helemaal goed door nog eenmaal te laten zien hoe het nou moet. Een impact als afsluiter “Shock and Awe” van ‘Killing Peace’ heeft het echter niet, aangezien het refrein toch wat meer op groove is gericht.

Net als ‘The Sound of Violence’ levert Onslaught weer een prima thrashschijfje af. Niet alles is perfect, en soms pakken de nummers gewoon niet zo goed als je zou willen, maar de gemiddelde thrash liefhebber kan hier prima mee uit de voeten. (Thomas van Golen)

01. A New World Order
02. Chaos Is King
03. Fuel For My Fire