Necrowretch Putrid Death Sorcery

Necrowretch

Wat doe je als je jong bent en in Frankrijk woont? Je richt een death metal band op en rost de pannen van het dak, moeten de jongens van Necrowretch hebben gedacht. Nog geen 20 lentes jong zijn ze en het eerste full-length album van ze is al uitgebracht door Century Media. ‘Putrid Death Sorcery’ heeft alles wat een death metal album goed maakt vanaf de buitenkant gezien. Vet artwork, onheilspellend logo, speelduur van 35 minuten. Maar de muziek is wat telt. En zoals gezegd weten deze jongens van wanten.

“Ripping Souls of Sinners” lijkt heel even op Grave’s ”Into The Grave” maar gaat daarna ongenadig fel van start. Hoog tempo, felle vocalen en doorrammen op die pannenset maar wel met een lekker goed geluid. Necrowretch laat er geen gras over groeien en houdt het tempo hoog. Ergens doet het denken aan Immolation’s eerste album ‘Dawn of Possession’ maar met een wat meer Zweeds georiënteerd geluid. Teksten gaan over dood, smerigheid en verderf, precies zoals te verwachten is. Tot en met het titelnummer wordt er volop door geraasd. Pas bij “Impious Plague in Catacombs” is er tijd om op adem te komen met wat naargeestige riffjes en solo’s. En daarna is het weer hakken geblazen waarbij er wel wat meer variatie komt zodat de dosering wat beter is. Hierdoor zijn er iets meer rustmomenten dan aan het begin van de plaat. Furieuze afsluiter “Repugnizer” heeft daar echter maling aan en ramt nog een keer je hele huis ondersteboven.

De plaat is goed geproduceerd (Enthroned’s Phorgath is er voor verantwoordelijk) en knalt van begin tot eind. Het tempo is hoog, en af en toe is dat ook wel iets teveel van het goede. Gelukkig is de tweede helft iets gevarieerder waardoor de plaat niet al te veel gaat vervelen. Uitermate vermakelijke plaat als je wel van de doorrosdeathmetal houdt. Veelgenoemde vergelijkingen zijn dan ook Grotesque, Merciless en zelfs een vleugje Marduk volgens de band zelf. Prima voor wie zijn death metal eens anders geserveerd wil hebben dan op de bekende OSDM-manier. (Thomas van Golen)

01. Ripping Souls Of Sinners
02. Purifying Torment
03. Goat-Headed