Motörhead Aftershock

UDR Music

Motörhead

Het Engelse Motörhead behoeft verder weinig introductie, de band bestaat immers al sinds 1975. Verder is de band regelmatig op de binnen en buitenlandse podia te zien en brengt de band steevast om de paar jaar een nieuw album uit. Het was afgelopen zomer dan ook even schikken toen de band bekend maakte dat er vanwege gezondheidsredenen van frontman Lemmy Kilmister een aantal show werden afgezegd. Na deze noodstop stond Motörhead tijdens het afgelopen Wacken Open Air festival weer op het podium, echter na een minuut of twintig werd het optreden gestaakt en moest Lemmy het podium verlaten. Gelukkig bleek het niet al te ernstig en zijn er inmiddels nieuwe shows aangekondigd ter promotie van het nieuwe album ‘Aftershock’ dat op 18 oktober uit zal komen. ‘Aftershock’ is alweer het eenentwintigste album van de band en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘The Wörld Is Yours’.

Zo gaat het album van start met het uptempo “Heartbreaker”. De song is voorzien van krachtig drumwerk van Mikkey Dee, spetterend gitaarwerk van Phil Campbell en de herkenbare zangpartijen van Lemmy. Niets meer en niets minder, gewoon zoals een Motörhead song hoort te klinken. Ook het volgende “Coup De Grace” gaat verder in een heerlijk tempo. “Lost Woman Blues” is zoals de titel al doet vermoeden een rustige, gevoelige blues song waarbij de whisky doordrongen stem van Lemmy voor de juiste stemming zorgt. Het uptempo “End Of Time” gaat van start met krachtig gitaar- en drumwerk waarbij de song me wat aan klassiekers als “Overkill” en “Ace of Spades” doen denken. Ook de volgende nummer “Do You Believe” en “Death Machine” zijn typische Motörhead songs die Rock ’N Roll uitademen. “Dust And Glass” is vervolgens een rustige ballad in Motörhead stijl, waarop “Going To Mexico” me wat aan “Going To Brasil” doet denken. Ook het midtempo “Silence When You Speak To Me” bevat eerder genoemde ingrediënten, waarbij vooral het gierende gitaarwerk van Phil Campbell en de krachtige zangpartijen van Lemmy opvallen. Ook de rest van de songs zijn stuk voor stuk prima te noemen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het ronkende “Queen Of The Damned” of het bluesy “Keep Your Powder Dry”. Het album wordt vervolgens in stijl afgesloten door het snelste nummer van het album in de vorm van “Paralyzed”.

Met ‘Aftershock’ weet Motörhead de lijn van de laatste jaren vast te houden en opnieuw een degelijk, krachtig en recht door zee Rock ‘n Roll album af te leveren. Net al de voorganger werd ook de nieuwe release geproduceerd door Cameron Webb, waaruit we kunnen concluderen dat het met het geluid wel goed zit. Natuurlijk staan er op deze release geen echte verrassingen, maar daar zitten de fans van de band ook helemaal niet op te wachten. ‘Aftershock’ is dan ook gewoon een vervolg op de hoge standaard van de laatste jaren. Fans van de band kunnen dan ook met een gerust gevoel deze nieuwe schijf gewoon aanschaffen.

01. Heartbreaker
02. Coup De Grace
03. Lost Woman Blues