Ministry From Beer To Eternity

13th Planet Records

Ministry

Het zijn drukke tijden voor de Ministry fan, in august verscheen de live DVD ‘Enjoy The Quiet - Live At Wacken 2012’. Naast deze live DVD heeft de band rondom frontman Al Jourgensen ook een nieuw album uitgebracht, getiteld ‘From Beer To Eternity’. In 2007 werd na de dood van Paul Raven aangekondigd dat Ministry zou gaan stoppen en dat er nog één laatste album zou verschijnen, getiteld ‘The Last Sucker’. Hierop werd er nog een keer getourd in het kader van de "C-U-LaTour" in 2008 en wordt de band stopgezet waarna het volgens Al Jourgensen echt over was met de band. Vervolgens verscheen in 2012 als een donderslag bij heldere hemel een nieuw album, getiteld ‘Relapse’. Ter gelegenheid van deze release ging de band opnieuw op tour. Eind 2012 dook Al samen met gitarist Mike Scaccia opnieuw de studio in voor de opnames van een nieuw album. Drie dagen na het afronden van de opnames sloeg het noodlot echter toe. Tijdens het optreden van zijn andere band Rigor Mortis stierf gitarist Mike Scaccia door een hartaanval op het podium, hij werd slechts 47 jaar oud. Na het rouwproces heeft Jourgensen het album alsnog volledig afgemaakt met als resultaat een elftal harde, voortrazende songs.

Zo gaat het album van start met het industriële “Hail To His Majesty (Peasants)”, waarbij de band klinkt als in de jaren negentig. Zo is de song voorzien van logge riffs, samples en vervormde zang van Al zelf. Het volgende “Punch In The Face” is een uptempo song, waarbij de song meer richting het voorgaande werk van de band. “PermaWar” is een logge slepende track, voorzien van zware riffs en krachtige zangpartijen. Ook de volgende tracks bevatten vette riffs, zoals tijdens “Perfect Storm“ en thrashy gitaarwerk zoals “Fairly Unbalanced”. Tijdens het snelle “Side FX” komen de punkinvloeden duidelijk bovendrijven, waarbij de song voorzien is van voortreffelijk gitaarwerk van Scaccia. De refreinen van “Lesson Unlearned” doen vervolgens zelfs een beetje poppy aan. Er blijft voor de heer Jourgensen gelukkig voldoende ergernis in de wereld over om zich over op te winden zoals de oorlogsindustrie, de Amerikaanse overheid of wat dan ook. Luister maar eens naar het ruim acht minuten durende “Thanx But No Thanx”, of het enigszins oosters klinkende “Change Of Luck”, dat tevens voorzien is van een melodieus refrein. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met het outro “Enjoy The Quiet”.

Met ‘From Beer To Eternity’ heeft Al Jourgensen op gepaste wijze afscheid genomen van Mike Scaccia en daarmee ook van Ministry. Het album bevat een mix van het oudere, meer industriële werk van de band uit de jaren negentig en het meer metal getinte werk. Ondanks dat de band hier geen vernieuwend album aflevert zullen de fans van de band in hun nopjes zijn. Of er nog een tour aan zit te komen valt te bezien, maar ongetwijfeld zijn we nog niet af van de eigenzinnige Amerikaan. Tot die tijd zullen we het echter moeten doen met ‘From Beer To Eternity’.

01. Hail To His Majesty (Peasants)
02. Punch In The Face
03. PermaWar