Lita Ford The Bitch Is Back Live

Steamhammer / SPV

Lita Ford

Op 28 oktober is het live album ‘The Bitch Is Back Live’ van Lita Ford verschenen via Steamhammer / SPV. De oudere rockfan zal Lita Ford nog kennen uit haar hoogtijdagen halverwege jaren tachtig, toen ze hits scoorde als “Gotta Let Go”, "Kiss Me Deadly" en “Close My Eyes Forever”. Daarvoor had ze echter al carričre gemaakt met de vrouwenband The Runaways, waar ze als zestien jarige gitariste haar loopbaan startte. Door meningsverschillen met gitariste Joan Jett viel deze band in 1976 echter uit elkaar waarop Lita haar solocarričre begon. Begin jaren negentig werd het echter stil rondom de Amerikaanse schone omdat ze zich op het moederschap wilde richten. Inmiddels heeft Lita haar relatie beëindigd en worden er met enige regelmaat weer album uitgebracht.

Tevens werd er in 2012 in Amerika getoerd ter gelegenheid van het ‘Living Like A Runaway’ dat Lita samen met songwriter en producer Gary Hoey schreef. Zo trad Lita met haar band in 4 oktober 2012 op in de Canyon Club in Agoura Hill, Californië waarvan de opnames op deze release zijn beland. Het album gaat van start met de Elton John cover “The Bitch is Back”. Wat eigenlijk meteen opvalt is dat Lita’s stem nog geen slijtage vertoont. Verder komt Lita enthousiast over, wordt er veelvuldig tegen het publiek gepraat en worden er grappen gemaakt. Het gitaargeluid is krachtig en ook de rest van de band is goed op dreef. Zo gaat “Hungry” van start met heerlijk basswerk van Marty O'Brien (We Are The Fallen, Tommy Lee, Static-X, Disturbed). Natuurlijk krijgen we enkele nieuwe nummers te horen zoals “Relentless” en het autobiografische “Living Like A Runaway” dat de beginperiode van Lita’s carričre beschrijft ten tijde van haar tijd in The Runaways. Lita wordt verder bijgestaan door gitarist Mitch Perry (Msg, Asia, Edgar Winter) en drummer Bobby Rock (Vinnie Vincent Invasion, Nelson). Naast de nieuwe nummers krijgen we natuurlijk een aantal klassiekers te horen zoals “Can’t Catch Me” afkomstig van het uit 1988 stammende ‘Lita’ dat zij samen met Lemmy Kilminster schreef en “Out For Blood” afkomstig van Lita’s debuut uit 1983. Het album wordt afgesloten met Lita’s twee grootste hits in de vorm van “Close My Eyes Forever” en “Kiss Me Deadly”.

Al met al weet Lita met deze release een waardig live album af te leveren. Het geluid is over de gehele line prima in orde en Lita weet nog steeds hoe ze een gitaar moet bespelen en hoe stevige rock behoort te klinken. Zo is het album voorzien van gierende gitaarpartijen en spetterend solowerk. Zo tovert Lita tijdens “Dancing On The Edge” nog een prachtige solo uit haar gitaar. Fans van het oudere werk van Lita zullen deze release dan ook zeker weten te waarderen. Naast een normale uitvoering op cd zal het album ook al digipack verschijnen die vergezeld gaat met een speciaal boekwerk.

01. The Bitch Is Back
02. Hungry
03. Relentless