Last Autumn's Dream Ten Tangerine Tales

Bad Reputation Records

Last Autumn's Dream

Last Autumn's Dream is een Zweeds / Duitse hardrock band die in 2002 werd opgericht door de Zweedse zanger en keyboardspeler Mikael Erlandsson en gitarist Andy Malecek (Fair Warning) uit Duitsland. Het gelijknamige debuut werd vervolgens met enkele leden van Europe opgenomen en verscheen in 2003. Inmiddels heeft de band diversen line-up wisselingen ondergaan en steevast bracht de band bijna elk jaar een nieuwe album uit, waarvan ‘Nine Lives’ (2011) het laatste werk was van de band. Inmiddels heeft de band alweer hun tiende album ingeblikt dat op 27 januari zal verschijnen.

Wat we op deze nieuwe release voorgeschoteld krijgen is meer van het zelfde, melodieuze Rock / AOR. Het album gaat van start met een zeer kort intro, waarna het verder gaat met “Pickin' Up The Pieces”. Wat we te horen krijgen is degelijke hardrock, voorzien van zuivere vocalen van Mikael Erlandsson, prima gitaarwerk en dit alles voorzien van de nodige melodie. “2nd Look” is vervolgens een groovende track, waarbij de zangpartijen net wat rauwer klinken dan de voorgaande track. Het ingetogen “For You” gaat vervolgens van start met een mooi piano intro, met melodieuze zangpartijen en mierzoete refreinen. Tijdens “Preludium The Man I Used To Be” en “Lie To My Heart” wordt de band bijgestaan door Fred Lindberg op Cello, dat voor de nodige afwisseling zorgt. Verder is de song voorzien van uitstekend zangwerk, prima gitaarpartijen en de nodige harmonie en melodie. De twee ballads “I Will See You Thru” en “When I Found You” zorgen vervolgens voor de nodige rust en afwisseling. Ook de resterende song op het album zijn verder prima melodieuze rocksongs, voorzien van de rustgevende stem van Erlandsson en het prima gitaarspel van Andy Malecek. Verder is de Japanse verzie van het album nog voorzien van “Rebel Rouser”, een cover van The Sweet maar deze ontbreekt helaas op mijn promo exemplaar.

Met ‘Ten Tangerine Tales’ heeft de band een prima album afgeleverd, waarbij de ervaring vanaf druipt. De song zitten goed in elkaar en ook wat betreft de productie valt hier niets op af te dingen. Het geluid is zeer zuiver en helder en het album is dan ook een aanrader voor iedere rock / AOR fan.

01. Ten Tangerine Tales
02. Pickin' Up The Pieces
03. 2nd Look