Koritni Alive & Kicking

Verycords

Koritni

Afgelopen maand kwam via Verycords het live album ‘Alive & Kicking’ van het uit Australië afkomstige Koritni uit. De band werd in 2006 opgericht door zanger Lex Koritni, na het uiteenvallen van de band Green Dollar Colour, waarbij hij de hulp kreeg van de Franse gitarist Eddy Santacreu. De rest van de band werd gevormd door bassist Matt Hunter, gitarist Luke Cuerten en Chris Brown op drums. Het debuut van de band, getiteld ‘Lady Luck’ stamt uit 2007 en werd gemixt door niemand minder dan Mike Fraser (AC/DC, Aerosmith and Van Halen). De band kon na deze release op lovende kritieken rekenen, waarop de door Europa tourde. Inmiddles heeft de band vier studio albums afgeleverd, waarvan het uit 2012 stammende ‘Welcome to the Crossroads’ het laatste wapenfeit van de band was.

De band weet op hun albums jaren zeventig rock te mixen met Amerikaanse sleaze rock en melodieuze hardrock, waarbij invloeden van acts als Aerosmith, Guns N'Roses, Van Halen en AC/DC niet geschuwd worden. Nu is de band volgens mij niet heel bekend in ons land, maar onlangs is er een live cd/dvd verschenen, waarbij de opnames stammen van drie verschillende shows uit 2012. Tijdens deze shows werd gitarist Luke Cuerden overigens vervangen door de Fransman Manu Livertout. Het cd gedeelte bestaat uit de complete show die de band speelde op het Franse Hellfest. De opnames zijn degelijk, zo zijn de zangpartijen helder en klinkt ook het gitaarwerk prima. Verder is het natuurlijk wel goed te horen dat de band een beperkt budget had en dat er niet heel veel gesleuteld is aan de opnames, waardoor het geheel rauw en eerlijk klinkt. Wat betreft de setlist, hierop valt niet veel aan te merken. Zo krijgen we ronkende songs zoals “155 “, ”Better off Dead” en “Highway Dream“ voorgeschoteld. De rest van de cd wordt aangevuld met een aantal live songs die werden opgenomen in Parijs zoals de Beatles cover “Got To Get You Into My Life”. Verder bevat de cd nog een tweetal akoestische songs die de band live op de radio ten gehore bracht waarbij Midnight Oil’s “Beds Are Burning” eraan moet geloven.

De dvd bevat vervolgens de show van Hellfest, waarbij het enorme spelplezier van de band meteen opvalt waarbij zanger Lex Koritni bewijst de belangrijkste schakel van de band te zijn. Zo worden de songs met een groot enthousiasme gebracht en voor zover ik het kan beoordelen is de band ook nog eens populair is bij de Fransen want voor het podium stond het redelijk vol.

Al met al heeft de band een zeer degelijk live album afgeleverd, waarbij de bonus dvd de kers op de taart is. Fans van de band halen deze release dan ook gewoon in huis en liefhebbers van degelijke, onvervalste hardrock met een stevig randje dat in het straatje ligt van eerder genoemde bands moeten Koritni zeker eens een kans geven.

Tracklist cd:

Live At Hellfest 2012
01. Sometimes