Komatsu Manu Armata

Suburban Records

Komatsu

Het debuutalbum van de uit Eindhoven afkomstige stoner/sludge band Komatsu is onlangs via Suburban Records verschenen. Het album heeft de titel ‘Manu Armata’ meegekregen en werd eind 2012 in de Pop-Ei Studio te Eindhoven opgenomen onder leiding van producer Theo van Rock. Theo werkte eerder samen met bands als Tool, Rollins Band en Red Hot Chili Peppers dus niet de minste zullen we maar zeggen. Na de release van de gelijknamige EP afgelopen november 2011 is gitarist/zanger Erik van Schenk-Brill vervangen door Stephan Quint (Gods Chosen Dealer, Motorbongo) en werd er begonnen met het schrijven van nieuw materiaal.

Zo opent het album met “A New Low”, een logge track voorzien van vette riffs, krachtige drumpartijen en scheurend gitaarwerk. Ook het volgende “Fasten Your Belts” bevat dezelfde elementen. Wat echter opvalt is dat de samples, die op de eerder genoemde EP veelvuldig aanwezig waren, grotendeels zijn verdwenen. Een nummer als “Beat You To The Punch” klinkt echter wat luchtiger, waarbij de song me wat aan Queens of the Stone doet denken. Het instrumentale “Kamikaze” gaat vervolgens van start met een uptempo riff, waarna de song na een aantal minuten verder gaat met opzwepende, midtempo riffs, waarbij de song wordt afgewisseld met trage doom stukken en gierend gitaarwerk. Ook “Under Your Skin” is een krachtige beuker, voorzien van vette riffs en brute zangpartijen waarbij ik zo nu en dan aan een band als Prong moet denken. “When Wolves Cry Wolf” is vervolgens een prima rustpuntje, waarna het vette, uptempo “Motherload” en het “Evil Be Gone” het album op gepaste wijze afsluiten.

Met ‘Manu Armata’ weet de band te overtuigen, de songs op het album liggen in de lijn der verwachting. De productie van het album laat niets te wensen over, het geluid is dan ook helder en staat als een huis. Fans van bands van het oudere werk van Queens Of The Stone Age, Mastodon, Baroness maar ook Kyuss moeten deze band zeker eens gaan beluisteren. Naast de normale uitvoering op cd zal Eindhovense label Lighttown Fidelity het album op vinyl uitbrengen.

01. A New Low
02. Fasten Your Belts
03. Blackwater