Kingdom Come Outlier

Steamhammer / SPV

Kingdom Come

Het nieuwe album, getiteld ‘Outlier’ van Kingdom Come is eind april via Steamhammer / SPV uitgekomen. Ik ben eigenlijk niet zo heel bekend met het werk van Kingdom Come, ondanks dat de band alweer heel wat jaren meedraait in het hardrock wereldje. De band werd in 1987 opgericht door zanger Lenny Wolf die op dit moment nog als enig origineel bandlid deel uitmaakt van de band. Het debuutalbum stamt uit 1988 en in die tijd kwamen hits als “Get It On”, “What Love Can Be” en “Loving You” regelmatig voorbij op MTV. Dit debuut kan dan ook gezien worden als een van de succesvolste albums van de band, maar naast dit succes was er ook kritiek omdat de invloeden van Led Zeppelin er wel erg dik bovenop lagen. Vooral de zang van Lenny Wolf vertoonde vele overeenkomsten met Robert Plant. Na dit debuut ben ik de band echter uit het oog verloren, maar inmiddels zijn we alweer aanbeland bij album nummer veertien.

Het nieuwe album werd geheel geschreven, opgenomen en geproduceerd door Lenny Wolf, met als resultaat een tiental klassieke, experimentele rock songs waarbij de invloeden van Led Zeppelin nog steeds aanwezig zijn. Zo gaat opener “God Does Not Sing Our Song” van start met bombastische riffs en is de song voorzien van de typische zangpartijen van Lenny. Het volgende “Running High Distortion” is een uptempo nummer, met heerlijk gitaarwerk. “Rough Ride Rallye” is vervolgens voorzien van een moderne housebeat, waarbij voor een keer van het standaard Zeppelin geluid wordt afgeweken. De resterende songs op het album zijn dan ook wel voorzien van het standaard Zeppelin geluid, met als uitschieters nummers als het uptempo “The Trap Is Alive”, “Let The Silence Speak” en “Such A Shame” waarbij de band nog steeds klinkt zoals op het debuut. Zo zijn deze songs voorzien van groovende riffs, pakkende zanglijnen en prima gitaarsolo’s die ingespeeld werden door oudgediende Eric Förster die al sinds 2004 deel uitmaakt van de band. Tijdens nummers als “Holy Curtain”, “Skip The Cover And Feel” en “Don’t Want You To Wait” gaat het er vervolgens wat rustiger aan toe, maar dat maakt deze nummers niet minder interessant. Het afsluitende “When Colors Break The Grey” is een emotionele, autobiografische song voorzien van goed in het gehoor liggende refreinen en degelijk gitaarwerk waarbij de song tevens fris en toegankelijk overkomt.

Met ‘Outlier’ heeft Kingdom Come een zeer degelijk album afgeleverd en al liggen de Led Zeppelin invloeden er nog steeds dik bovenop, niemand zal de kwaliteiten van Lenny Wolf kunnen ontkennen. Verder is het geluid op het album prima in orde, zijn de nummers herkenbaar en is de stem van Lenny nog steeds zeer aangenaam om naar te luisteren. Fans van de band kunnen deze nieuwe schijf dan ook gewoon in huis halen.

01. God Does Not Sing Our Song
02. Running High Distortion
03. Rough Ride Rallye