James LaBrie Impermanent Resonance

InsideOut Music

James LaBrie

Het voorgaande soloalbum van Dream Theater-frontman James LaBrie stamt alweer uit 2010, maar de Canadees heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. Zo zal er binnenkort een nieuw Dream Theater verschijnen, maar tevens is er eind juli alweer het vijfde soloalbum van de beste man verschenen. Het album heeft de titel ‘Impermanent Resonance’ meegekregen en is voor het grootste deel geschreven door toetsenist Matt Guillory in samenspel met LaBrie.

Het album gaat geheel tegen mijn verwachting in van start met uptempo riffs en krachtig drumwerk. Wat verder opvalt zijn de screams en grunts van drummer Peter Wildoer. Het duurt echter ook niet lang voordat de kenmerkende vocalen van zanger James LaBrie te horen zijn. Zo gaat het album dus explosief van start, waarbij veel ruimte is voor de diversen bandleden, luister bijvoorbeeld ook eens naar het spetterende gitaarwerk van Marco Sfogli. Ook het volgende “Undertow” is voorzien van een hoog tempo en krachtige screams, waarbij er ook voldoende ruimte is voor melodie, pakkende refreinen en progressieve klanken. “Slight Of Hand” gaat nog rustig van start, maar de song staat verder bol van de staccato riffs, solo’s en groovende drumpartijen. Verder is de wisselwerking tussen de screams van Peter en de vocalen van James zeer aangenaam te noemen. “Back On The Ground” is vervolgens een poppy powerballad voorzien van een catchy melodie en zoete zangpartijen van LaBrie. De volgende nummers bevatten vervolgens wat minder sceams van Wildoer en neigen meer naar de progressieve kant zoals het herkenbare “Lost In The Fire”, of het melodieuze “Destined To Burn”. Verder komen we dan nog het mierzoete “Say You’re Still Mine” tegen. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten door het zeer krachtige “I Will Not Break”, waarbij de song voorzien is van thrashy gitaarwerk en afwisselende zangpartijen van LaBrie die op het ene moment fel en krachtig klinken en op het andere moment melodieus en ingetogen.

Met ‘Impermanent Resonance’ heeft James LaBrie de in 2010 ingeslagen weg voortgezet, waarbij het album opnieuw is voorzien van felle, krachtige songs. Natuurlijk heeft LaBrie de nodige ruimte open gelaten voor progressieve metal en melodieuze passages. ‘Impermanent Resonance’ is dan ook een afwisselend, evenwichtig album geworden, waarbij vooral de eerste drie song behoorlijk stevig zijn. Het zal mij dan ook verbazen als alle Dream Theater fans deze release zullen weten te waarderen, liefhebbers van ‘Static Impulse’ kunnen deze release echter zonder aarzelen in huis halen. Naast de normale standaard uitvoering zal er tevens ‘limited edition’ digipack verschijnen waarop we een tweetal extra nummers aantreffen in de vorm van “Unraveling” en “Why”.

01. Agony
02. Undertow
03. Slight Of Hand