Iwrestledabearonce Late For Nothing

Century Media Records

Iwrestledabearonce

Het derde album van het Amerikaanse Iwrestledabearonce is op 12 augustus verschenen en heeft de titel ‘Late For Nothing’ meegekregen. De avant-garde band werd in 2007 opgericht en de stijl van het gezelschap moet gezocht worden in een mix van metalcore, deathcore en de nodige elektronische samples. Tevens is de muziek van de band door de toevoeging van vele stijlen zoals, progressieve metal, mathcore, synthpop en jazz maar moeilijk in één hokje is te stoppen.

Het album gaat van start met het pakkende “Thunder Chunky”, waarbij de song voorzien is van thrashy gitaarwerk, snelle blastpartijen en jazzy basswerk. De zangpartijen zijn afkomstig van nieuwkomer Courtney LaPlante, die de microfoon heeft overgenomen van zangeres Krysta Cameron heeft overgenomen. De variatie van heldere vocalen en brute screams is nog steeds aanwezig en zorgt daarbij voor een extra dimensie. Ook de volgende songs bevatten explosieve riffs, aanstekelijke cleane zangstukken, energieke tempowisselingen en met hier en daar een rustpuntje. Luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Snake Charmer”, of “Boat Paddle” waarvan de band inmiddels een videoclip opnam. Tijdens “Carnage Asada” is het niemand minder dan gitaargod Steve Vai die een mooie solo heeft aangeleverd. “I'd Buy That For A Dollar” is vervolgens een snoeiharde freaky song, waarbij de band alle kanten opschiet om hierna verder te gaan met het ingetogen “Inside Job”. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met het krachtige “It Don't Make Me No Nevermind”.

Al met heeft de band Iwrestledabearonce een prima opvolger van het uit 2011 ‘Ruining It For Everybody’ afgeleverd, waarbij zangeres Courtney LaPlante bewijst een waardige opvolgster te zijn van Krysta Cameron. Verder lijkt het erop dat de band eindelijk volwassen is geworden, zo heeft de band met ‘Late For Nothing’ een aantal flinke stappen voorwaarts gemaakt. Zo zijn de nummers compositie technisch een stuk beter te behappen en schieten de nummers niet meer alle kanten uit. Dat neemt echter niet weg dat de band minder agressief klinkt want voor wie de band voor het eerst zal horen zijn de nummers nog steeds onnavolgbaar.

01. Thunder Chunky
02. Letters To Stallone
03. Snake Charmer