Intronaut Habitual Levitations

Century Media Records

Intronaut

Half april was het Amerikaanse Intronaut nog te zien op het prestigieuze Roadburn festival. De band heeft onlangs zijn vierde album, getiteld ‘Habitual Levitations’ op de mensheid losgelaten en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Valley Of Smoke’. Na deze release toerde de band onder meer met Tool door de Verengde Staten.

Zo gaat het album van start met een van de langste nummers van het album in de vorm van ‘Killing Birds With Stones’. Het duurt dan ook even voor de band op stoom is, maar vervolgens kunnen we wel genieten van complex drumwerk, dromerige gitaarpartijen en jazzy bassloops. Het volgende “The Welding” begint nog wat rustig, maar tegen het einde van de song gaat het tempo behoorlijk omhoog en krijgen we een voortreffelijke band te horen waarbij samenspel, ritme, groove en muzikaal vernuft de kernwoorden zijn. Ook de volgende songs zijn voorzien van de voorgaande ingrediënten, waarbij opvalt dat de band goed naar een band als Tool heeft geluisterd zoals goed hoorbaar is tijdens een nummer als “Sore Sight For Eyes”. Verder zijn de cleane vocalen zeer aangenaam en rustgevend om naar te luisteren, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Blood From A Stone”. Het album wordt vervolgens afgesloten door het net geen negen minuten durende “The Way Down “. Mede door de combinatie van uitgesponnen composities en muzikaal vernuft heeft het album dan ook een aantal luisterbuurt nodig om te doorgronden.

Op deze nieuwe release lijkt Intronaut zijn draai gevonden te hebben. De band vervolgt met deze nieuwe release dan ook de eerder ingeslagen weg waarbij we worden we getrakteerd op een volwassen sound waarbij de scherpe randjes en het rauwe sludge geluid er wat vanaf zijn geschaafd. ‘Habitual Levitations’ staat dan ook garant voor behoorlijk wat luisterplezier, fans van bands als Tool of Isis, en die het werk van Cynic, Messhuggah of Mastodon net wat te hard vinden moeten deze release zeker eens beluisteren.

01. Killing Birds With Stones
02. The Welding
03. Steps