Iced Earth Live In Ancient Kourion

Century Media Records

Iced Earth

Op 15 april is het nieuwe live album ‘Live In Ancient Kourion’ van het Amerikaanse Iced Earth verschenen en is daarmee na ‘Alive In Athens’ en ‘Festivals Of The Wicked’ alweer de derde live registratie van de band al dan niet op DVD of CD. Nu zijn deze drie live albums niet echt met elkaar te vergelijken, de eerste was namelijk een complete live show van de band, en de tweede een verzameling van optredens op diversen festivals met zowel zanger Matt Barlow als ook Tim Owens op zang. De band heeft sinds 2011 een nieuwe zanger, te weten Stu Block waarmee we de band al enkele keren aan het werk hebben kunnen zien in Europa.

‘Live In Ancient Kourion’ werd opgenomen in eeuwen oud theater bij Limassol, Cyprus waarbij de setting natuurlijk prachtig geweest moet zijn, maar omdat ik slechts de cd’s ter beschikking heb kan ik hier verder niet over oordelen. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen als ik het album opzet is een krachtige band, die er hoorbaar zin in heeft en vol overgave staat te spelen. Ook zanger Stu Block, die zich al heeft bewezen op het laatste studioalbum ‘Dystopia’ is goed in vorm. Natuurlijk liggen de songs van dit album hem stukken beter dan die van het werk met Barlow en Owens maar dat komt gewoon omdat Stu een heel ander soort zanger is. Zo komen van het meest recente album onder meer de nummers “Anthem”, “Boiling Point”, “Dark City”, “Days of Rage” en het titelnummer voorbij. Verder wordt de setlist, die maar liefst uit 28 nummers bestaat gevuld met een groot aantal klassiekers en songs die al langere tijd niet meer live gespeeld werden zoals “Slave To The Dark”, “When The Night Falls” en het achttien minuten durende “Dante’s Inferno”. Maar ook nummers als “Wolf”, “Damien” en “Dracula” ontbreken niet in de set! Wat verder opvalt is dat de band de live sfeer goed heeft weten vast te leggen, het publiek is tussen de songs door dan ook duidelijk aanwezig. Ook de geluidskwaliteit is zeer goed, dus wat dat betreft weinig klagen.

Al met al heeft de band met deze release een zeer sterke live registratie weten af te leveren waarbij vrijwel alles lijkt te kloppen. De band klinkt met Stu Block dan ook als herboren en wat betreft de setlist hebben we ook niet veel te klagen. Ik mis echter wel enkele songs van de “Something Wicked” trilogie en een klassieker “Gettysburg”, maar niet getreurd want er staat genoeg moois op deze ruim twee uur durende live show.

Naast de live cd en lp zal het geheel ook op dvd en Blu-Ray uitkomen die tevens voorzien van half uur durende documentaire, enkele opnames gemaakt tijdens de tour en een fotogalerij. Inmiddels heeft de band aangekondigd dat er in oktober 2013 een nieuw album zal verschijnen en dat de band begin 2014 opnieuw door Europa zal touren. Echter voordat het zover is zal de band de komende zomer op diversen festivals zoals Dokk’em Open Air live te zien zijn.

CD 1
01. Intro
02. Dystopia