Hookworms Pearl Mystic

Gringo Records

Hookworms

Het debuutalbum ‘Pearl Mystic’ van de uit Leeds afkomstige psychedelische spacerock band Hookworms is afgelopen april via Gringo Records uitgekomen. In thuisland Engeland heeft de band inmiddels een behoorlijke fanbase weten op te bouwen door hun sterke live shows. Daar komt dan nog bij dat het publiek via enkele splitsingles, een zelfgeproduceerde live-cassette en een naamloze EP is klaargestoomd voor deze debuut schijf. Verder wordt de band door de Britse pers omschreven als de nieuwe belofte, maar dat verhaal kennen we inmiddels wel, daarvoor zullen we het album eerst eens zelf willen beluisteren.

Zo gaat het album van start met het negen minuten durende “Away / Towards”, waarbij vooral de psychedelische riffs en opzwepende ritmes opvallen. Ook het volgende “Form & Function” bevat dreigende, onheilspellende synthesizer partijen, dreunende ritmes, waarbij het tempo soms behoorlijk omhoog geschroefd wordt. Met ‘i ‘ zijn we vervolgens aanbeland bij het eerste stuk van de drie verbindingsstukken op het album die wat meer de ambient kant opgaan. Verder zijn het nummers als het trage “Since We Have Changed” en het opzwepende, psychedelische “Preservation” die opvallen. Na een kleine drie kwartier zit het album er alweer op, waarbij de negen songs als één geheel (lees één trip) met elkaar zijn samengesmolten.

Al met al weet de band met ‘Pearl Mystic’ de belofte waar te maken ondanks dat de muziek van de band zich moeilijk laat omschrijven. Hookworms zou zeker niet misstaan op een festival als Roadburn, fans van stoner en alternatieve rock weten dan ook genoeg.

01. Away / Towards
02. Form & Function
03. i