High On Fire Spitting Fire Live Vol 1 & 2

Century Media Records

High On Fire

Begin juli zijn er twee live album van het Amerikaanse High On Fire verschenen. High on Fire werd in 1998 opgericht door voormalig Sleep zanger/gitarist Matt Pike. De band kan gezien worden als een van de pioniers van het stoner metal genre. Het debuut ‘The Art of Self Defense’ verscheen in 2000 en inmiddels bestaat de band dit jaar alweer vijftien jaar waarin zes albums werden uitgebracht. Live heeft High On Fire altijd zijn mannetje gestaan. Daarom is de band dan ook een welgeziene gast op het prestigieuze Roadburn festival waar ik de band al meerdere keren aan het werk heb gezien de afgelopen jaren. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de band juist nu een live album heeft uitgebracht, getiteld ‘Spitting Fire Live Vol.1’ en ‘Spitting Fire Live Vol.2.’ dat in wezen twee live albums zijn. De albums zijn op cd namelijk afzonderlijk te koop, maar is op vinyl wel als één dubbelalbum verschenen.

De opnames van ‘Vol.1’ werden opgenomen op 30 november, 2012 in de Bowery Ballroom te New York en die van ‘Vol.2’ werden een later vastgelegd in de music Hall Of Williamsburg te Brooklyn waarbij op ‘Vol.2’ tevens een tweetal song op staan van de show in de Bowery Ballroom. Wat betreft de setlist, deze bestaat naast een aantal songs van het meest recente album ‘De Vermis Mysteriis’ in de vorm van “Serums Of Liao”, “Fertile Green” en “Madness Of An Architect” uit een groot aantal klassiekers van vrijwel alle albums van de band. Zo worden nummers als “Devilution”, “Rumors Of War”, “Fury Whip”, “Blood From Zion” en het afsluitende “Snakes For The Divine” in een moordend tempo op ons afgevuurd. Op beide schijfjes is het geluid rauw, smerig en ongepolijst, waarbij de band zich door de setlist heen beukt. Zo brult zanger-gitarist Matt Pike er naar hartelust op los, zonder dat zijn vuige gitaarspel hieronder lijdt. De rest van de band doet wat zij moeten doen, zo klinken de drum en basspartijen als een voortrazende locomotief, krachtig en hard waarbij de energie vanaf spat.

Met deze live releases weet de band hun fans prima te bedienen, want High On Fire moet je toch live aan het werk zien of horen. Of de band met deze release echter nieuwe fans voor zich zal weten te winnen betwijfel ik maar voor fans van de band is dit toch zeker een verplichte aanschaf.

Vol. 1:
01. Serums Of Liao
02. Frost Hammer