Hell Curse & Chapter

Nuclear Blast

Hell

Onze favoriete duivelszonen van het Engelse Hell zijn terug met een tweede album, na het succes van ‘Human Remains’. Wederom is er wat oud materiaal gebruikt, aangevuld met nieuwe nummers. Nu was het eerste album een vermakelijke ‘blast from the past’ in een nieuw jasje. Kan de tweede cd voldoen aan de hoge verwachtingen?

“Gehennae Incendis” is de dramatische intro-track voor het album met een kerkachtig koortje en het gesproken woord van zanger David Bower “In a world devoid of divinity, only the human remains”. Het bouwt de spanning goed op naar opener “The Age of Nefarious”, welke ook net als single is verschenen samen met wat live-materiaal. Na een aantal drumrolletjes en wat snaargepluk gaat de band weer net zo lekker van start met de NWOBHM als op de voorgaande schijf. Wel is duidelijk dat er een grotere rol is weggelegd voor de keyboards die duidelijk aanwezig zijn. Zanger David Bower klinkt nog steeds bijzonder, en vooral gewoon goed want hij zingt de sterren van de hemel op elke mogelijke manier. Ook het gitaar- en solowerk zijn wederom goed verzorgd en met de productie van Andy Sneap is uiteraard alles kraakhelder te horen. Een vermakelijk nummer en meteen een rake die zo de live-lijst op kan. “The Disposer Supreme” kwam al voor op de tweede demo van de band en is dus nu afgestoft voor het album. Het ligt redelijk in het verlengde van vorig nummer maar kent een wat rustigere middensectie alvorens er even flink van leer getrokken wordt op de gitaar. Ook hier zijn de keyboards meer aanwezig bij het refrein. Soms komt er heerlijk gitaarwerk voorbij waaroverheen de zanglijnen van David Bower zich prachtig uitspreiden. “Darkhangel” begint ook met een mini-intro en is een wat kalmer nummer dan de voorgaande. In dit nummer wordt pas duidelijk hoe goed zanger David Bower eigenlijk is voor deze band met het drama en epiek dat hij moeiteloos in zijn vocalen legt. Juist door het langzame karakter van het nummer komt dit pas echt goed naar voren. “Harbinger of Death” pakt het tempo dan weer iets op. Met gigantisch hoge uithalen en lekker stuwend ritme-werk is het een simpele meeschreeuwer tijdens een live-show.

“End ov Days” begint met een bijna Midden Oosten getint gitaarlijntje. Daarna is het in galop vooruit op weg naar de Apocalyps! Alleen het middenstuk ontsiert het nummer wat maar wordt goed gemaakt door wat dubbele gitaarlijnen. Ook instrumentaaltje “Deathsquad” komt uit de geschiedenisboeken van de band, en duurt even voordat hij op gang komt. Daarna volgt echter een redelijk dwarsdoorsnee van hoe de band klinkt, inclusief keyboardsolo die bijna uit een Ayreon-nummer afkomstig lijkt, zo spacey. “Something Wicked This Way Comes” is het toppunt van het heroïsche, epische materiaal op dit album. Ook hier zijn de keyboards niet weg te denken uit het refrein, zonder echt heel storend te worden. Maar een echt hoogtepunt is het nummer niet geheel. “Faith Will Fall” gaat in dezelfde gitaarstijl door als het vorige nummer maar komt veel beter over, omdat het niet zo zwaar leunt op de keyboards. “Land of the Living Dead” is ook een oudje en zorgt met “Something Wicked” voor de grootste visies en epiek. Maar ook dit nummer weet toch niet geheel te pakken en kabbelt wat voort. Daarentegen weet “Deliver Us From Evil” na al die jaren nog steeds dienst te doen als een topnummer voor Hell. Het doet enigszins denken aan “Let Battle Commence” van het eerste album en staat nu al garant voor een warm onthaal van de fans als deze live in de set wordt opgenomen. Dit is de Hell waar iedereen zo voor viel ten tijde van ‘Human Remains’! Het geeft ook maar weer eens aan hoe goed het materiaal was dat de band in de jaren 80 heeft geschreven. Vrolijke, up-tempo heavy metal zoals het bedoeld is met een topzanger. Eigenlijk had dit gekozen kunnen worden als laatste vrolijke noot, maar “The Vespertine Legacy” heeft nu de eer het album af te sluiten. Na het immens bevredigende “Deliver Us From Evil” valt dit nummer eigenlijk alleen maar tegen. Jammer, want het had zo mooi kunnen zijn.

Kan Hell dus de verwachtingen vervullen en een net zo goed album als ‘Human Remains’ uitbrengen? Ja en nee. Ja, het nieuwe album staat vol nieuwe en oude pareltjes, en zeker David Bower is nog meer gegroeid in zijn rol als zanger en zet een topprestatie neer. Nee, omdat het album af en toe teveel leunt op mid-tempo keyboardgeweld waardoor de metal er af en toe wat bekaaid af komt. (Thomas van Golen)

01. Gehennae Incendis
02. The Age Of Nefarious
03. The Disposer Supreme