Heaven Shall Burn Veto

Century Media Records

Heaven Shall Burn

Het is alweer drie jaar geleden dat het laatste deel van de Iconoclast trilogie ‘Invictus (Iconoclast III)‘ van Heaven Shall Burn is verschenen. De band heeft gedurende deze periode veel getoerd en inmiddels ligt het nieuwe album ‘Veto’ alweer enige tijd in de schappen. Op het nieuwe album wordt de ingeslagen weg voorgezet. Wat we opnieuw voorgeschoteld krijgen is het nodige muzikale geweld, ondersteund door kritische teksten.

Het album gaat van start met “Godiva” dat voorzien is van een rustig intro, waarna de band van leer trekt met felle riffs, en krachtige vocalen van Marcus Bischoff. Het volgende “Land Of The Upright Ones” gaat van start met hakkend gitaarwerk, krachtige drumpartijen waarbij Markus zijn agressieve zangpartijen uitspuugt. “Die Stürme Rufen Dich” gaat rustig van start, maar al snel gaat het op de vertrouwde weg verder, waarbij de teksten gedeeltelijk in het Duits worden gezongen. Een van de uitschieters op het album is in mijn inzien de Blind Guardian cover “Valhalla” waarbij zanger Hansi Kurch een prima gastbijdrage levert. Verder zijn nummers als “Like Gods Among Mortals”, “You Will Be Godless”, “Hunters Will Be Hunted” en het zeer snelle “Antagonized” van uitstekende klasse. Het album wordt enigszins tegenvallend afgesloten door het nagenoeg instrumentale “Beyond Redemption”.

Heaven Shall Burn weet met ‘Veto’ het niveau van voorgaande albums vast te houden. De zware agressieve, krachtige metalcore voorzien van de nodige death en thrash metal invloeden wordt ook op ‘Veto’ opnieuw met de volle overtuiging gebracht. Ook de productie is wederom van een hoog niveau, waarbij het geluid hard en zuiver uit de speakers knalt. Fans van eerder werk van de band kunnen het album dan ook blindelings aanschaffen.

01. Godiva
02. Land Of The Upright Ones
03. Die Stürme Rufen Dich