Hatriot Heroes Of Origin

Massacre Records

Hatriot

Op 25 januari is het debuutalbum ‘Heroes Of Origin’ van het uit de Bay Area afkomstige Hatriot verschenen. Hatriot is de nieuwe band van voormalig Exodus en Legacy zanger Steve “Zetro” Souza. Naast Zetro spelen onder meer ook zijn beide zoons (bass, drums) mee op dit album. Verder bevat het album gastbijdragen van Testament 's Chuck Billy en gitarist Phil Demmel (Machine Head).

Het album gaat fel van start met het uptempo “Suicide Run” en wat meteen opvalt zijn de vertrouwde, karakteristieke zangpartijen van Zetro zoals hij op de Exodus albums ‘Pleasures Of The Flesh’ (1987) en ‘Fabulous Disaster’ (1988) klonk. Wat we verder te horen krijgen zijn hakkende riffs, zeer solide gitaarwerk, supersnelle drumpartijen en een krachtig zingende Zetro. Tegen het einde van de song moet ik echter qua zanglijnen wel wat denken aan Judas Priests ‘Painkiller’, maar dat mag de pret niet drukken. “Weapons Of Class Destruction” is nog zo’n thrashgranaat, voorzien van vernietigende riffs, en agressief drumwerk. Wat verder opvalt is het flitsende solowerk van gitaristen Varvatakis en Esparza, die beiden soleren alsof hun leven er vanaf hangt. Het volgende “Murder American Style” heeft wel wat weg van ‘Corruption’ van Exodus, maar dit neemt niet weg dat de song prima te verteren valt. Ook de volgende songs zijn retestrak, voorzien van groovend basswerk, snelle dubbele bass drumpartijen en felle zangpartijen van Zetro, waarbij vooral nummers als “The Violent Time Of My Dark Passenger“ en “And Your Children To Be Damned“ opvallen, om er maar eens een paar te noemen. Wat betreft de teksten van Souza, deze zijn zoals we van hem gewend zijn voornamelijk gericht tegen de huidige maatschappij, waarbij heel wat kritische vragen gesteld worden. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “The Mechanics Of Annihilation“. Natuurlijk zijn er hier en daar wel raakvlakken met Exodus, maar dat mag best want Zetro heeft toch jaren van deze band deel uitgemaakt en hierdoor klinkt het allemaal wel vertrouwd

Met ‘Heroes Of Origin’ heeft Hatriot een thrashgranaat van jewelste afgeleverd. Het album is snel, hard, rauw, agressief en meedogenloos waarmee Bay Area thrash icoon Steve “Zetro” Souza zich in een klap weer op de metalkaart heeft weten te plaatsen. Het hele album ademt jaren tachtig thrash uit, maar gelukkig is het geluid wel een stuk verbeterd sinds die tijd. Zo werd ‘Heroes Of Origin’ geproduceerd door Juan Urteaga (Machine Head, Exodus, Testament), die het album van een helder, krachtig en fris geluid heeft voorzien. Old school thrash fans van bands als Exodus, Testament, Forbidden, Sadus, Death Angel en Vio-Lence halen deze release dan ook zonder te twijfelen in huis.

01. Suicide Run
02. Weapons Of Class Destruction
03. Murder American Style