Hacride Back To Where You’ve Never Been

Indie Recordings

Hacride

De Franse progressieve death metal band Hacride heeft op 22 april hun vierde album, getiteld ‘Back To Where You’ve Never Been’ afgeleverd. De band werd in 2001 opgericht en het debuut, ‘Deviant Current Signal’ verscheen in 2005. Inmiddels heeft de band zanger Samuel Bourreau ingeruild voor Luiss Roux en is drummer Olivier Laffond vervangen door Florent Marcadet.

Na een rustig intro trapt de band af met “Introversion“ waarbij het begin van de song is voorzien van rustig gitaarwerk en zuivere, sfeervolle vocalen. De song gaat echter snel over in een hoger tempo, voorzien van epische riffs, krachtig drumwerk waarbij de song is voorzien van de nodige groove. “Strive Ever To More” is vervolgens een afwisselende song, voorzien van heldere, sfeervolle zangpartijen en krachtige, schreeuwerige grunts. Verder bevat de song gevarieerde drumpartijen, krachtige riffs en de nodige technische hoogstandjes. “Synesthesia” is een instrumentaal tussendoortje, voorzien van een sfeervol intro en zware riffs en vormt een mooie aanloop naar het stevige “Overcome”. Zo bestaat de song voornamelijk uit de eerder genoemde elementen, waarbij de song tevens een sfeervol en rustgevend middenstuk bevat. Wat verder opvalt is dat de songs veel intro’s of instrumentale intermezzo’s bevatten, die soms net wat te lang duren waardoor de meeste songs meer dan zes a zeven minuten duren en waardoor vaart er wel een beetje uitgaat. Zo is “To Numb The Pain” een drie minuten durende prelude naar het brute “Ghosts Of The Modern World”. Het afsluitende “Requiem For A Lullaby” bevat opnieuw een lang intro waardoor het nummer mede door de ingetogen zangpartijen en atmosferische ritmes maar langzaam op gang komt.

Met ‘Back To Where You’ve Never Been’ heeft Hacride een zeer sfeervol, degelijk en modern klinkend album afgeleverd. Tevens bevatten de songs de nodige afwisseling en valt er met elke luisterbuurt wel weer iets nieuws te ontdekken. Wat mij betreft is dit album dan ook een aanrader, fans van bands als Messhuggah en het eveneens Frande Gojira moeten deze release dan ook eens beluisteren.

01. Introversion
02. Strive Ever To More
03. Synesthesia