Gloomball The Distance

Steamhammer / SPV

Gloomball

Het Duitse Gloomball werd in 2010 opgericht en al was het in eerste instantie de bedoeling van de band om slechts als studioband door het leven te gaan. Inmiddels heeft de band er al diversen tours opzitten met acts als Dillinger Escape Plan, Ektomorf, Neaera, Ignite, Parkway Drive en Axxis. Onlangs heeft de band hun debuutalbum, getiteld ‘The Distance’ afgeleverd waarbij de nadruk ligt op simpele, maar doeltreffende Amerikaans getinte rock.

Zo gaat het album van start met het ronkende “Overcome”, waarbij de song voorzien is va goed in het gehoor liggende zangpartijen, krachtige riffs en spetterend gitaarwerk. Ook de volgende songs zitten prima in elkaar, luister bijvoorbeeld maar eens naar het krachtige “Burning Gasoline“, of het sterke “Blown Away And Gone”. Ook tijdens het zware “More And More” weet de band een prima prestatie neer te zetten. Met “No Easy Way Out” komen we vervolgens nog een cover van Robert Tepper tegen uit de film Rocky IV tegen waarbij de band zich van een wat meer melodieuze kant laat horen. Tijdens de rest van de song gaat de band weer lekker tekeer, met als uitschieters het uptempo “Long Time Gone “ en het enigszins progressieve “Your Sorrow Inside”. Het album wordt vervolgens afgesloten met het ingetogen “Living With My Tender Pain”.

Al met al weet Gloomball een zeer degelijk debuut af te leveren, waarbij vooral opvalt dat de band een zeer Amerikaans geluid heeft weten te creëren, waarbij de zangpartijen van Alen Ljubic accentloos worden gebracht. Liefhebbers van stevige rock die in het straatje ligt van bands als Sevendust, 3 Doors Down, Alter Bridge, Godsmack en het latere werk van Metallica moeten deze band dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Overcome
02. Burning Gasoline
03. The Distance