Gingerpig Hidden From View

Suburban Records

Gingerpig

Gingerpig werd in 2009 opgericht door voormalig Gorefest gitarist Boudewijn Bonebakker. In 2011 verscheen het debuut ‘The Ways Of The Gingerpig’ waarop een mix van seventies rock, blues en psychedelische rock te horen was. Inmiddels heeft de band, die van viermans formatie is gereduceerd tot trio een nieuw album opgenomen dat op 5 april zal verschijnen via Suburban Records. Het nieuwe album heeft de titel ‘Hidden From View’ meegekregen en op deze release gaat de band verder op de ingeslagen weg van het debuut.

Zo opent het album met het magische “Run”, waarbij de invloeden van bands als Rainbow en Deep Purple er dik bovenop liggen. Niet dat dit heel erg is want de veelzijdige stem van Boudewijn Bonebakker klinkt vertrouwd en ook het gitaargeluid is om je vingers bij af te likken. Luister bijvoorbeeld ook maar eens naar nummers als “Backlash”, of het stevige “Nothing” dat van start gaat met vette riffs, waarna de hoge zang van Boudewijn het geheel afmaakt. De mooie ballad “A Touch” en een nummer als “Oceans”, waarbij de band zelfs gebruik maakt van dwarsfluiten en panfluiten, zorgen vervolgens voor de nodige rustpuntjes en tevens een hoog Jethro Tull gehalte. Het afsluitende “Ugly Heart” is opnieuw een vette song, voorzien van voortreffelijk gitaarwerk en zompige riffs. De song werd overigens geschreven als soundtrack van Mark Verver's boek ‘Snoep’.

Gingerpig gooit met deze release hoge ogen, en met de huidige seventies rock revival die momenteel gaande is kan het volgens mij niet meer fout gaan. Fans van seventies rock gemixt met bluesy gitaarwerk en enigszins psychedelische invloeden moeten deze release dan ook zeker eens gaan beluisteren. Verder zal het album op 7 april live aan het publiek worden voorgesteld in de Mezz in Breda waarbij onder meer Frank Harthoorn (ex-Gorefest) en Willem Verbuyst (Vanderbuyst), jazz-organist Arno Krijger, fluitiste Marjolein Kempen en percussionist George Pelupessy enkele gastoptredens zullen verzorgen. De support wordt verzorgd door de band Tenement Kids.

01. Run
02. Dangling Man
03. Backlash