Giant X I

Steamhammer / SPV

Giant X

Giant X is het nieuwe project van het Duitse duo Rolf Kasparek en Peter Jay Jordan. Nu zal er bij sommige mensen wel een lichtje gaan branden, want dit is inderdaad het zelfde koppel dat verantwoordelijk was voor het comeback album van het Duitse Running Wild dat afgelopen jaar verscheen. Nadat het duo de track “Burning Wheels” had geschreven voor een verzamel album werd het startsein voor Giant X gegeven. Het schijven van commerciële, Amerikaans getinte rock smaakte naar meer en van het een kwam het ander. Volgens eigen zeggen is de band beïnvloed door acts als Kiss, Queen, Thin Lizzy, Van Halen en Billy Talent.

Zo bestaat het album uit een dertiental songs, voorzien van catchy akkoordenschema’s, simpele teksten zonder echte inhoud en goed in het gehoor liggende refreinen die je al na een keer luisteren kan meezingen. Wat betreft het gitaarwerk kan het er nog allemaal wel mee door. Wat mij echter altijd heeft tegengestaan met Running wild is het accent van zanger Rolf en de simpele teksten. Dit is ook weer het geval bij Giant X. Luister bijvoorbeeld maar eens naar “Don't Quit Till Tomorrow”, dat meteen al van start gaat mee de gebruikelijke meezingkoortjes of het sentimentele “Nameless Heroes”. Hier en daar bevat het album nog wel enkele spannende momenten zoals tijdens het bluesy “Badland Blues”, of het redelijk uptempo “Go 4 It”, maar echte uitschieters bevat het album dan ook niet. Natuurlijk heeft Rolf de nodige ervaring en zijn de songs voorzien van pakkende melodieën en prima gitaarwerk, zoals bijvoorbeeld “Rough Ride”. Wat betreft de het geluid, het album klink prima en ook productie technisch heeft de band het goed voor elkaar. De composities, de teksten en de niet geheel accentvrije zangpartijen zijn echter behoorlijk onder de maat waardoor de band een hoop punten verliest.

Na het beluisteren van het album vraag ik mij dan ook af wat de meerwaarde is van dit project. De songs zijn dan ook wel wat meer rock georiënteerd en voorzien van de nodige melodie, echt warm zal men in Nederland voor deze band niet lopen. Daarvoor zijn er gewoon tientallen bands die dit kunstje veel beter onder de knie hebben. Het niveau van de songs is dan ook gewoon niet hoog genoeg, daar komen dan ook nog eens de nasale zangpartijen van Rolf bij waardoor het geheel toch behoorlijk ondermaats is. In thuisland Duitsland zullen er echter genoeg fans zijn die het album wel weten te waarderen, wat dat betreft blijven de Duitse metal fans toch altijd wat apart.

01. The Rise Of The Giant X (Intro)
02. On A Blind Flight
03. Don't Quit Till Tomorrow