Generation Kill We're All Gonna Die

Nuclear Blast

Generation Kill

Half november is het tweede album van het Amerikaanse Generation Kill, getiteld ‘We're All Gonna Die’ verschenen. De band werd in 2009 opgericht door onder meer Exodus frontman Rob Dukes en voormalig Pro-Pain gitarist Rob Moschetti die overigens bij Generation Kill de basspartijen voor zijn rekening neemt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sound van de band in het thrash / hardcore staatje ligt. In 2011 verscheen het debuut 'Red White and Blood’ via Season Of Mist maar inmiddels heeft de band de overstap gemaakt naar het Duitse Nuclear Blast.

Het album wordt afgetrapt met “Born To Serve”, een felle song voorzien van krachtige, uptempo riffs, gierend gitaarwerk en het welbekende stemgeluid van de heer Dukes. De zangpartijen van Dukes bevatten echter ten opzichte van Exodus een stuk meer melodie waardoor de songs goed in het gehoor liggen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het slepende “Prophets Of War” dat tegen het einde nog een prima versnelling bevat, of de semi ballad “Death Comes Calling”. Met “Friendly Fire” gaat het gas er weer op en worden we getrakteerd op flitsende solo’s, verschillende tempowisselingen en felle zangpartijen waarbij het geheel me wel wat aan Exodus doet denken. “Carny Love” is voorzien van een kort intro waarna de song rustig van start gaat en voorzien is van bijna gesproken teksten van Dukes die de song een duister sfeertje meegeven. “Vegas” is opnieuw een uptempo song, voorzien van krachtige zangpartijen van Dukes, felle riffs en krachtig, uptempo drumwerk. Het voorlaatste “There Is No Hope” is vervolgens een heerlijke uptempo stamper die ondanks het melodieuze refrein zo in het repertoire van Exodus had gepast. Het afsluitende “We’re All Gonna Die” is een van de betere songs van het album, waarbij de band nog eenmaal fel van leer trekt, waarbij de thrash en hardcore invloeden duidelijk boven komen drijven. Zo is de zong voorzien van beukende thrash riffs en meezingbare refreinen die het live ongetwijfeld goed zal doen.

Al met al heeft Generation Kill een zeer degelijk album afgeleverd dat zowel de thrash als hardcore fan prima zal bekoren. De invloeden van Exodus sijpelen er zo nu en dan wel wat doorheen, maar door de toevoeging van de nodige dosis melodie heeft Generation Kill voldoende bestaansrecht. Het materiaal op ’We're All Gonna Die’ is dan ook kwalitatief in orde, maar dat mag ook wel met deze groep muzikanten die hun sporen reeds verdiend hebben, klasse.

01. Born To Serve
02. Prophets Of War
03. Death Comes Calling