Gama Bomb The Terror Tapes

AFM Records

Gama Bomb

‘The Terror Tapes’ is inmiddels al weer de vierde release van Gama Bomb. En er lijkt op het eerste gehoor niets veranderd aan de meedogenloze thrash die dit Noord Ierse vijftal ten gehore brengt. Snel, agressief en old school zijn termen die bij het horen van deze plaat onherroepelijk naar boven komen.

Met het intro van opener “The Wrong Stuff” weet je al meteen dat het raak is! Beukende drum rolls, vette riff eronder en gas erop! Met een titel “Legend of Speed” mag het tempo natuurlijk niet zakken en zoals we dat van de hyperactieve Ieren gewent zijn gebeurd dat ook niet. Pas met het intro van “Backwards Bible” komt er een rust puntje in de tsunami van opgefokte polkabeats. Het tempo wordt daarna echter snel weer opgepakt en met de compacte nummers die op “The Terror Tapes” te vinden zijn ben je zo door het 12 nummers tellende schijfje heen.

Onderweg kom je wel wat leuke verrassingen tegen, zanger Philly Byrne lijkt op deze plaat, meer dan op voorgaand werk, pakkende melodieën in zijn zanglijnen te verwerken. Ook het gitaristen duo pakt op deze plaat beter dan te voren uit met lekkere solo’s! Ondanks deze momenten van verfrissing stroomt de laatste telg uit de Gama Bomb reeks niet over van originaliteit; een manco dat ze mijns inziens op eerdere platen ook al hadden.

Eén progressie die de band wel heeft gemaakt; de productie van ‘The Terror Tapes’ is erg lekker! Een stuk meer gebalanceerd dan voorganger ‘Tales From The Grave In Space’. Het gitaargeluid is fris, helder en toch verschrikkelijk agressief! De drums klinken erg natuurlijk en beuken zonder overheersend te zijn. De bass rolt overal lekker onderdoor en de zang “ligt lekker in de mix”.

Kortom “The Terror Tapes” is een fijne plaat vol met nekbrekers voor het publiek in de zaal! Voor de old school thrasher een must-have voor de collectie! (Bram Heijs)

Track-list
01. The Wrong Stuff